article
1.6625454
OPINIE - Dit opinie-artikel komt van de hand van Marianne Wagemans. Zij is initiatiefneemster van De Coach Huiswerksupport in Son en Breugel.
Opinie - Kinderen verslaafd aan Magister
OPINIE - Dit opinie-artikel komt van de hand van Marianne Wagemans. Zij is initiatiefneemster van De Coach Huiswerksupport in Son en Breugel.
http://www.ed.nl/mening/opinie-kinderen-verslaafd-aan-magister-1.6625454
2016-11-09T08:41:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4311397.1397224059!image/image-4311397.jpg
Son en Breugel,Opinieartikel,Middelbaar onderwijs,Scholier,App,Internet,Communicatie,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Kinderen verslaafd aan Magister

Opinie - Kinderen verslaafd aan Magister

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OPINIE - Dit opinie-artikel komt van de hand van Marianne Wagemans. Zij is initiatiefneemster van De Coach Huiswerksupport in Son en Breugel.
    Wat is er op tegen om aan het einde van de les het huiswerk te noteren in een papieren agenda?

    Schoolsystemen als Magister en Somtoday schieten hun doel voorbij. Een pleidooi voor terugkeer naar de ouderwetse agenda.

    Nieuwe verslaving
    Na de bekende verslavingen aan MSN, sms, Facebook, WhatsApp, Instagram en Netflix-series is er een nieuwe verslaving die middelbare scholieren parten speelt, de verslaving aan sites als Magister en Somtoday die een overzicht geven van het huiswerk en de behaalde schoolcijfers.

    U zult zich afvragen hoe je aan zoiets nou verslaafd kunt raken? Welnu, de wetenschap dat op elk moment een nieuw cijfer op deze site/app kan verschijnen is voldoende om voor heel veel onrust onder scholieren te zorgen. Voor het naar bed gaan nog gauw even checken, bij het opstaan, na het douchen, want het cijfer zal er maar opstaan en je hebt het net gemist! Overigens is het heel simpel om aan deze onrust een einde te maken: gewoon de cijfers life in de les bekend maken, dat bespaart de docent ook een onnodige correctieronde van cijfers.

    Papieren agenda
    Voor wat betreft het huiswerk zijn deze sites vaak onvolledig, de ene docent schrijft er alles op, de ander helemaal niks en de derde realiseert zich om acht uur 's avonds dat hij (of zij) iets is vergeten en zet er alsnog huiswerk bij. Wat is er op tegen om, op de ouderwetse manier, aan het einde van de les door iedereen het huiswerk te laten noteren. In, jawel u begrijpt het al, een ouderwetse papieren agenda? Dit heeft als bijkomend voordeel dat je iets, dat je al een keer opgeschreven hebt, ook beter onthoudt. Waarom zou een docent digitaal communiceren waar life communicatie de nodige voordelen biedt? Een ander voordeel van de papieren agenda is dat je meteen een weekoverzicht ziet, op de sites en apps is dat vaak niet het geval. En zoals inmiddels ruimschoots bekend hebben pubers heel veel moeite met plannen en overzicht krijgen.

    Planning
    In het verlengde van Magister en Somtoday werken huiswerkinstituten met geautomatiseerde planning op basis van downloads uit deze systemen. Welk geautomatiseerd systeem kan nou een individuele planning maken en daarbij rekening houden met individuele leerstijlen? Zo heeft de ene leerling genoeg aan een keer Duitse woordjes overkijken om ze te kennen en is voor een ander 20 keer nog niet genoeg. En ja, dat betekent dat je als begeleider elke dag tijd kwijt bent om samen met de leerling een planning te maken. In de hoop dat ze op enig moment zelfstandig in staat zijn een dergelijke planning te maken.

    Op planningssystemen zitten we niet te wachten, wel op goede e-packs waarmee leerlingen in staat worden gesteld om heel veel te oefenen. En die worden helaas niet altijd door de school aangekocht. Begrijpelijk, want ze kosten veel geld en dat gaat voor een deel al op aan Somtoday en Magister.

    Somtoday en Magister schieten op dit moment hun doel voorbij. Leerlingen, kom in opstand. Ouders, protesteer, deze systemen zijn niet ondersteunend maar een doel op zich geworden.