Volledig scherm
Een beperking van het Nachtnet is schadelijk voor het imago van Eindhoven.foto Erik van 't Woud/ANP

OPINIE: Laatste trein om kinderbedtijd

Voor de aantrekkelijkheid van Eindhoven als vestigingsplaats is het goed als de Randstad ook ’s nachts maar twee intercity-stations verderop ligt.

De plannen om het Nachtnet Brabant volgend jaar drastisch in te perken, zijn volgens een aantal D66-raadsleden een slechte zaak ('Schrappen nachtnet botst met ambities', ED 30 oktober). Ik wil deze mening vanuit mijn praktijkervaring van harte ondersteunen. Ik ben inmiddels drie jaar geleden van boven de grote rivieren naar Eindhoven verhuisd om bij de TU/e te gaan werken: onderdeel van de technologie-sector die Eindhoven graag wil stimuleren.

Hoewel Eindhoven een prima stad is om te wonen, vind ik het ook erg belangrijk om mijn vrienden, die veelal in de Randstad zijn gaan werken, regelmatig te kunnen opzoeken. Het Nachtnet Brabant heeft mij hiertoe in staat gesteld. Mijn contract met de TU/e loopt volgend jaar af. Ik kan zeggen dat mijn beslissing om al dan niet in Eindhoven te blijven, zeker deels van het bestaan van het Nachtnet zal afhangen. Ik denk dat dit ook geldt voor andere mensen die in Eindhoven wonen of dit overwegen te gaan doen.

Mijn vrienden bijvoorbeeld vragen mij nu al wanneer mijn 'verbanning' naar het verre zuiden voorbij is. Het telkens moeten regelen van een slaapplaats zal dit imagoprobleem niet bepaald oplossen.

Voor een bloeiende technologiesector moet Eindhoven getalenteerde mensen aantrekken, zowel binnen als buiten Nederland.

'Boven de grote rivieren kennen ze ons niet', klaagde burgemeester Rob van Gijzel een tijdje geleden in de Volkskrant.

De kandidaatstelling van Eindhoven/Brabantstad als Culturele Hoofdstad van Europa is een mooie gelegenheid om dit te veranderen.

Maar als mensen de stad Eindhoven willen ervaren, en niet alleen de evenementen die georganiseerd worden, kan het niet zo zijn dat de laatste trein al om kinderbedtijd weer over de grote rivieren heen noordwaarts rolt.

Ook om mensen van buiten Nederland aan te trekken, is een aantrekkelijk vestigingsklimaat van levensbelang. The Economist schreef vorige week over Shapeways, een Eindhovense start-up. Het bedrijf is van Eindhoven naar New York ('New Eindhoven', aldus The Economist) verhuisd: 'Finding very talented people in a big city is easier than in a small town', aldus een van de oprichters. Alleen kan Eindhoven niet tegen bijvoorbeeld New York op, maar als de Randstad ook 's avonds laat maar twee intercity-stations verderop ligt, verandert dat hopelijk de zaak.

Na een gemeenteraadsmotie in Den Bosch, een brief van de gemeenteraad in Tilburg en raadsvragen in Breda is het tijd om ook wat te horen uit de stad die het meeste te winnen heeft bij een goede verbinding met de Randstad. Burgemeester Van Gijzel, zet u in voor het Nachtnet!

De auteur is Meilof Veeningen, bezig aan een promotieonderzoek aan de TU/e.