Volledig scherm
© Thinkstock

Opinie - Maatschappijleer moet juist op mbo

OPINIE - De auteur Ben Bisseling uit Nuenen is ex-docent maatschappijleer/ burgerschap van het Summa College.

Met veel interesse las ik het verhaal van de zeer maatschappelijk betrokken Ton Heerts - voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA en ex-voorzitter van de FNV - over 'zijn' mbo-scholen (ED 13 december).

Inspanning verdelen
Wat me opviel in het betoog van de voorzitter van de MBO-raad waren twee dingen. Allereerst klaagt hij terecht, dat de reparatie van de reken- en taalachterstand van zijn studenten ten koste gaat van de beroepsspecifieke vakken. Ik ben het eens met zijn voorstel om die inspanning te verdelen over basisonderwijs, vmbo-scholen en hbo-instellingen.

Wat ik niet begrijp is, dat hij - met zijn achtergrond - zo van leer trekt tegen de (her-)invoering van het vak maatschappijleer. Ik ben een gepensioneerd docent maatschappijleer - voortijdig met pensioen, omdat het vak burgerschap, dat al een afkalving was van het vak maatschappijleer, van het reguliere lesrooster werd gehaald.

Maatschappijleer herinvoeren
Heerts zou zijn woorden van maatschappelijke betrokkenheid kracht kunnen bijzetten door de (her-)invoering van maatschappijleer juist extra te stimuleren, zeker bij deze 16plus-jongeren. Zij ervaren onze maatschappij toch al heel vaak als een heel complexe en vaak verwarde samenleving, met name waar het gaat over zaken als politiek, eigen identiteit, sociale media, tolerantie en terrorisme.

Daarom, Ton, ga niet klagen over een vak als maatschappijleer, dat uiteindelijk ook uitstraalt over de beroepsspecifieke vakken en dat weer door het parlement als belangrijk en aanvullend wordt beoordeeld.

Neen, steek je energie in voorwaarden, waardoor enerzijds het reken- en taalonderwijs op niveau wordt gebracht en anderzijds de uren voor de beroepsvakken gehandhaafd blijven.