article
1.6578756
OPINIE - De auteur Johan Hartog woont in Eindhoven.
Opinie - Onze lobbyisten hebben te veel achtertuin, en te weinig achterban
OPINIE - De auteur Johan Hartog woont in Eindhoven.
http://www.ed.nl/mening/opinie-onze-lobbyisten-hebben-te-veel-achtertuin-en-te-weinig-achterban-1.6578756
2016-10-27T08:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4936623.1432145676!image/image-4936623.JPG
Eindhoven,Opinieartikel,Gemeenteraad,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Onze lobbyisten hebben te veel achtertuin, en te weinig achterban

Opinie - Onze lobbyisten hebben te veel achtertuin, en te weinig achterban

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf

    OPINIE - De auteur Johan Hartog woont in Eindhoven.

     

    Waar ging het mis met de lobby? Een duidelijke vraag, maar het antwoord is ook duidelijk: met de ruit.

    De maakindustrie
    Want toen gaven onze vroede vaderen niet thuis. Als ze toen hadden gezegd: beste boeren, burgers en buitenlui, we noemen ons wel Brainport, maar ons dagelijks brood verdienen we met het maken en transporteren van dingen die je op je tenen kunt laten vallen of waar je met je neus tegenaan kunt lopen, dan hadden ze kunnen vertellen waar DAF z'n materialen en halffabricaten vandaan haalt. En waar Van der Leegte z'n producten naartoe brengt. En idem dito voor ASML en de rest van onze maakindustrie. Om daarna door te gaan met transport en de logistieke sector, weg-, spoor- en luchtverkeer. Met een opsomming van alle vervelende en gevaarlijke, maar economisch onmisbare stoffen die via Eindhoven van hot naar her worden vervoerd en waar we ook een goede boterham aan verdienen.

    Verdubbeling
    Vervolgens een lesje economische geschiedenis. Bijvoorbeeld dat onze economie de laatste eeuw gemiddeld elke 25 jaar is verdubbeld en dat we dat graag zo willen houden. En dat bij een verdubbeling van de economie het vervoer toeneemt met een factor drie tot vier. De Nijhoff-brug bij Zaltbommel heeft in z'n eerste jaar per dag evenveel voertuigen verwerkt als z'n voorganger in het hele eerste jaar. Dat komt neer op pakweg elke tien jaar een verdubbeling. Dat zijn zaken die Jan met de pet en Mien met of zonder hoofddoekje niet hoeven te weten, maar het kan geen kwaad als ze beseffen waar we hier in Eindhoven ons brood mee verdienen. Voor bobo's kan het overigens ook geen kwaad.

    Ten slotte dan de ruit. Bij de opening van de A2/N2 is gezegd dat we hier wel een jaar of vijftien mee vooruit konden. Dat is ook gezegd bij de opening van de verdubbelde rondweg bij Den Bosch. Daarom is ook begonnen met de plannen voor de ruit. Maar helaas pindakaas, niet in mijn achtertuin. Onze lobbyisten hadden geen achterban en stonden in hun hemd. En dat staan ze nog. Verbreding van de A2, A58 of A67? Liever niet, want dan loopt de A2/N2 alleen maar eerder dicht. En zolang onze lobbyisten meer achtertuin hebben dan achterban kunnen ze in den Haag hun tijd en ons belastinggeld wel beter besteden. Jammer maar helaas, want de Randstad heeft wel degelijk belang bij een goede verkeersafwikkeling rond Eindhoven. Maar wie z'n gat brandt moet op de blaren zitten, ook in een mooie achtertuin.

    Uithuilen
    Wat te doen? Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen. Met lobbyen, maar dan in onze eigen achtertuin en bij onze eigen achterban. Voor een nieuwe start van de ruit. Ziet u het? Ik ben benieuwd.