article
1.6664320
OPINIE - Dit opinie-artikel is geschreven door Pierre Diederen. Hij is leraar natuurkunde in Helmond.
Opinie - Scholen geven te weinig uren les
OPINIE - Dit opinie-artikel is geschreven door Pierre Diederen. Hij is leraar natuurkunde in Helmond.
http://www.ed.nl/mening/opinie-scholen-geven-te-weinig-uren-les-1.6664320
2016-11-21T08:51:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6664321.1479717589!image/image-6664321.JPG
Helmond,Opinieartikel,Onderwijs,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Scholen geven te weinig uren les

Opinie - Scholen geven te weinig uren les

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Minder les betekent een flinke besparing. foto Koen Suyk/ANP
    OPINIE - Dit opinie-artikel is geschreven door Pierre Diederen. Hij is leraar natuurkunde in Helmond.
    Er zijn er veel ouders die op allerlei manieren extra lestijd kopen met eigen geld

    Scholen moeten eigenlijk duizend klokuren les geven, maar dat gebeurt niet. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit, zo klinkt het. Ondertussen betalen ouders voor bijlessen en besparen onderwijsbesturen geld. Het gaat om de kwaliteit van de lessen en niet om de hoeveelheid lessen, dat is de boodschap. Resultaten van leerlingen in Singapore en Finland worden er bij gehaald. In die landen krijgen leerlingen minder les dan in Nederland.

    Eigen geld
    De meeste Nederlandse scholen geven tegenwoordig te weinig les, tenminste als men de norm van de wetgever hanteert. Rond de 850 klokuren zitten de leerlingen in de klas, terwijl de wet spreekt over 1000 klokuren. Ach wat doet dat er toe, zou je denken, het gaat immers niet om de hoeveelheid. Maar als je er over nadenkt, wringt het toch behoorlijk. Schoolbesturen krijgen betaald om 1000 lessen te geven en als er te weinig les wordt gegeven dan spaart men geld. Elke les die niet gegeven wordt, hoeft ook niet betaald te worden. Bovendien zijn er veel ouders die op allerlei manieren extra lestijd kopen met eigen geld. Huiswerkbegeleiding, bijlessen en examentraining zijn peperdure faciliteiten die worden aangeboden, vaak gewoon op de school die zelf te weinig les geeft. De vergelijking met Finland of Singapore gaat mank. Betalen de ouders in Finland ook 200 euro per maand voor bijlessen en betaalt men in Singapore 250 euro voor een weekend examentraining?

    Taakomvang
    Mijn collega's kunnen er slecht tegen als ik dit schrijf. Zij verwarren de omvang van hun eigen inzet met de tijd die leerlingen in de schoolbanken moeten zitten. Maar het gaat in de discussie over de onderwijstijd, helemaal niet over de taakomvang van leraren. Het gaat om de uren van de leerlingen en daar is extra personeel voor nodig. Als in de planning van bijvoorbeeld een tweede klas mavo 850 uur les wordt gegeven, dan komen de kinderen 15 procent lestijd tekort. Dat is voor de school een flinke besparing. Daarvan kan makkelijk huiswerkbegeleiding, bijles en allerlei extra aandacht betaald worden. Het is niet netjes ouders voor die kosten op te laten draven.

    Schoolbesturen vinden het prima als leerlingen en leraren samen roepen dat het in het onderwijs gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Dat past in het onderzoek naar de onderwijsleertijd van Clemens Cornielje in 2008, toen een belangrijke uitkomst was dat besturen de neiging hebben om steeds minder lestijd aan te bieden.

    Schoolbesturen hebben als missie om goed onderwijs te geven. Maar beleid waarin vanwege strategische redenen te weinig les wordt gegeven, bestaat ook. Dat leerlingen daar niet tegen ageren is logisch, maar van leraren mag je iets anders verwachten.