article
1.6501799
OPINIE - Auteur Cees van Tiggelen komt uit Eersel.
Opinie - Stuur werklozen op pad met een flitsapparaat
OPINIE - Auteur Cees van Tiggelen komt uit Eersel.
http://www.ed.nl/mening/opinie-stuur-werklozen-op-pad-met-een-flitsapparaat-1.6501799
2016-10-07T08:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5509257.1450270481!image/image-5509257.JPG
Eindhoven,Verkeersdelict,Werkloosheid,Opinieartikel,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Stuur werklozen op pad met een flitsapparaat

Opinie - Stuur werklozen op pad met een flitsapparaat

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een digitale flitspaal.
      Fotograaf

    OPINIE - Auteur Cees van Tiggelen komt uit Eersel.

     

    Wat hebben verkeer, veiligheid, duurzaamheid, werkloosheid, integratie van migranten en woningbouw (ook voor starters) met elkaar te maken? Ik leg in dit artikel een verbinding. Er wordt in ons land veel malen te hard gereden, zowel op snelwegen als op provinciale wegen en in kernen.

    Dat is niet veilig, niet duurzaam en ook onnodig.

    Brandstof
    Wat snelwegen betreft: ik rij zelf meestal tussen 100 en 105 km. Resultaat: over een afstand van 60 tot 80 km scheelt dat minder dan 2 minuten ten opzichte van de snelrijders die van de ene groep (vracht)auto's naar de volgende groep rijden. Continu 120 rijden of harder is onmogelijk – behalve misschien in de nacht.

    Het brandstofgebruik is bij mijn auto 1:16. Zou ik 120 of 130 rijden dan is het verbruik 1:12. Een verschil van 25 procent! Ik rij met één tank 850 in plaats van 700 kilometer. Minder brandstof, minder kosten, minder schade voor het milieu, minder files. Stel dat heel Nederland mijn voorbeeld zou volgen, wat een positieve bijdrage aan het milieu zou dat betekenen.

    Belemmeringen
    Hetzelfde geldt voor provinciale wegen en wegen in de kernen. Mijn ervaring op wegen waar 30, 50 of 60 km gereden mag worden is dat minstens 70 procent zich daar niet aan houdt. De overheid heeft om dat zo veel mogelijk tegen te gaan allerlei belemmeringen geïntroduceerd: wegversmallingen, verkeersdrempels etc. Mijns inziens verkeerde en veel te dure maatregelen.

    Ik heb in Finland ervaren dat daar bijna niemand te hard rijdt vanwege zeer zware (inkomensafhankelijke) straffen bij snelheidsovertredingen. Na vijf keer te hard rijden ben je daar de rest van je leven je rijbewijs kwijt.

    Mijn voorstel is om in ons land veel meer op snelheid te controleren onder het motto 'minder regels, meer handhaven'.

    Werklozen
    Wie zouden dat moeten doen? De politie? Nee die moet zich inspannen in het criminele circuit, drugs, witwassen etc. Wie dan wel? Inventariseer per gemeente hoeveel werklozen van boven de 55 jaar er zijn. Benader hen en stel per twee personen een auto ter beschikking met flitsapparaat en computer. Geef ze een contract van 40 uur per week (met die auto wordt dan 80 uur op snelheid gecontroleerd). Op elke plaats wordt twee uur gecontroleerd, dan naar de volgende plaats etc. De betreffende mensen zitten dan niet meer in de WW, leveren een grote bijdrage aan veiligheid en duurzaamheid en verdienen zich via de boetes meer dan terug. Enkele bekenden van mij die kansloos zijn op de arbeidsmarkt, heb ik gevraagd wat ze ervan zouden vinden. Reactie: zeer enthousiast.

    Dure oplossingen
    Stop als gemeente en provincie met aanleg en onderhoud van dure oplossingen als verkeersdrempels en dergelijke. Investeer daar geen euro meer in. Investeer dat geld in de bouw van sociale huurwoningen, waar zo'n grote behoefte aan is. Bouw die woningen gespreid zodat ook migranten gespreid gaan wonen. Integratie zal dan veel gemakkelijker gaan. Ook de behoefte aan betaalbare starterswoningen wordt zo ingevuld.

    Wanneer deze ideeën uitgevoerd worden levert dat een bijdrage aan de oplossing van problemen met verkeer, veiligheid, duurzaamheid, arbeidsmarkt, integratie en woningbouw. Mooi toch?

    Welke gemeente durft hiermee van start te gaan?