article
1.6555790
OPINIE - Bernard Gerard uit Eindhoven is oud-raadslid voor de SP. Hij is actief in de milieubeweging.
Opinie - Welke natuur willen de CEO's van Brainport?
OPINIE - Bernard Gerard uit Eindhoven is oud-raadslid voor de SP. Hij is actief in de milieubeweging.
http://www.ed.nl/mening/opinie-welke-natuur-willen-de-ceo-s-van-brainport-1.6555790
2016-10-21T07:55:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4261805.1422512759!image/image-4261805.jpg
Eindhoven,Brainport,Opinieartikel,Natuurgebied,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Welke natuur willen de CEO's van Brainport?

Opinie - Welke natuur willen de CEO's van Brainport?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OPINIE - Bernard Gerard uit Eindhoven is oud-raadslid voor de SP. Hij is actief in de milieubeweging.

    Gilles Holst werd de eerste directeur van het NatLab omdat je bij Philips leuk kon verdienen en omdat je rond Eindhoven zo mooi kon fietsen. Dat was mijn eerste reflex toen de Brainport-CEO's in deze krant meer geld eisten voor de regionale ambiance. Het zou ze sieren als ze daar zelf meer aan zouden meebetalen, maar dit terzijde.

    Natuur
    Nu werden sinds Holst de fietspaden beter, maar de natuur eromheen dramatisch slechter. Maar de basisbehoefte is bij veel kenniswerkers onveranderd aanwezig. Nog steeds is het summum van fietsgeluk een met natuur gevulde leegte met een fietspad er door heen. De CEO's laten in het midden wat de door hen gewenste aantrekkelijke leefomgeving precies inhoudt, maar Holst wist het wel. Daar hoort de natuur ook bij.

    Ruit
    Wim van der Leegte pruilt dat 'door allerlei redenen de Ruit om Eindhoven er niet gekomen is'. Een soort bevlogenheid in de geest van every landscape must get stoned, om de winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur te parafraseren. Ik was een van die redenen en ik leg het graag nog eens uit. Het gebied rond het Wilhelminakanaal is zo'n met prachtige natuur gevulde leegte met een fietspad er door heen. Vanuit human resources-standpunt een wervingsargument. Die nieuwe weg erlangs, voor zowat een miljard, zou niet veel hebben uitgehaald omdat 90 procent van het verkeer rond Eindhoven in Eindhoven zelf moet zijn. De weg had die verkeersstromen vooral verplaatst. De toekomst van de mobiliteit zit in een betere technische en sociale organisatie. De automotive sector kan zich beter druk maken om die toekomst dan om het asfaltverleden.

    Vliegveld
    Nog één ding trof mij aangenaam: geen van de CEO's noemde een groter vliegveld als essentieel voor de vooruitgang. Misschien kunnen we het eens worden over een cap op het aantal vliegbewegingen?