article
1.6347549
OPINIE - Pierre Diederen uit Roermond is leraar natuurkunde in Helmond. Hij vindt dat scholen moeten stoppen met reclame maken, omdat dit veel geld kost. Dat geld kan beter worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
Opinie - Welke school durft als eerste te stoppen met reclame-flauwekul?
OPINIE - Pierre Diederen uit Roermond is leraar natuurkunde in Helmond. Hij vindt dat scholen moeten stoppen met reclame maken, omdat dit veel geld kost. Dat geld kan beter worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
http://www.ed.nl/mening/opinie-welke-school-durft-als-eerste-te-stoppen-met-reclame-flauwekul-1.6347549
2016-09-06T07:52:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4306014.1399654080!image/image-4306014.jpg
Helmond,Onderwijs,Opinieartikel,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Welke school durft als eerste te stoppen met reclame-flauwekul?

Opinie - Welke school durft als eerste te stoppen met reclame-flauwekul?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OPINIE - Pierre Diederen uit Roermond is leraar natuurkunde in Helmond. Hij vindt dat scholen moeten stoppen met reclame maken, omdat dit veel geld kost. Dat geld kan beter worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.

    Scholen in bijvoorbeeld de regio Helmond kunnen naar schatting een half miljoen euro per jaar besparen als ze stoppen met reclame maken. Twaalf full-time leraren betaal je ook met dat geld. 

    Ook in het komende schooljaar krijgt de school 7.300 euro om uw kind onderwijs te geven. Maar scholen besteden het geld niet alleen aan onderwijs. Naast de missie die spreekt over de talentontwikkeling van alle leerlingen, is er het strategisch belang van de school. Scholen willen groot worden en als ze groot zijn, willen ze groot blijven. En daar is ook geld voor nodig.

    Website
    Neem de website. Vroeger lag daar een taak voor de leraar die hobby had aan ict, tegenwoordig zijn het gelikte interactieve sites die door dure pr-functionarissen uit het bedrijfsleven worden ontworpen. Op de middelbare school wordt al het personeel gewezen op het belang van interactiviteit met leerlingen uit groep 7 en groep 8 van het basisonderwijs. Makkelijk leesbare informatie voor de website, voor de Facebook-pagina en voor Twitter, want onderwijs is meer dan wat er in de klas gebeurt en de leerlingen die nu in groep 7 zitten, willen we over twee jaar in onze brugklas en niet in de brugklas van onze buurschool. Dat de buurschool even veel geld uitgeeft aan pr, daar worden geen vragen over gesteld. Alsof scholen particuliere bedrijven zijn die tegen elkaar moeten concurreren, totdat de sterkste overblijft. Zo gaat men om met pr die steeds meer op gewone reclame lijkt en niets te maken heeft met het werk van uw kinderen en hun leraar in de klas.

    Niet alleen in het beleid rond reclame blijkt de bedrijfsmatigheid waarmee scholen gerund worden. Ook het gebrek aan transparantie doet meer denken aan de handel in tweedehands auto's dan aan een semipublieke instelling waar geld wordt besteed vanuit een maatschappelijk belang dat te maken heeft met goed onderwijs.

    Openheid
    Je zou verwachten dat scholen gewoon openheid van zaken geven als er vragen zijn, maar dat gebeurt niet. Openbaarheid van bestuur waarmee wordt erkend dat de school werkt aan een belang van iedereen en voor iedereen is ver te zoeken. Zo weigeren scholen ondanks nadrukkelijke vragen om openheid te geven over de hoogtes van de reclamebudgetten. Of de schatting klopt dat het per school zou gaan om 100.000 euro per jaar, zeggen de scholen niet, maar dat bijvoorbeeld in de regio Helmond zomaar een half miljoen euro per jaar bespaard wordt als de scholen stoppen met de reclame, lijkt een educated guess waarvoor de verantwoordelijke schoolleiders zich mogen schamen. Twaalf full-time leraren betaal je ook met dat geld.

    Natuurlijk moet er voorlichtingsmateriaal zijn en natuurlijk mogen kinderen een middagje meelopen op school, maar dat is iets anders dan reclame-beleid maken tot het hoogste goed op school waaraan vrijwel al het andere ondergeschikt is. Welke school zal als eerste komen met de slogan: Wij doen niet mee met reclame flauwekul, wij besteden ons geld liever aan goed onderwijs.

    Mobiliteit
    Onderwijs is van ons allemaal. Alle scholen werken aan het zelfde doel, namelijk het onderwijzen van onze kinderen. Of Karlijn les wil hebben op het Strabrecht, op de Jan van Brabant of het dr. Knippenbergcollege, dat is aan Karlijn. Als leraar kan dat voor mij hooguit betekenen dat ik mijn baan op de ene school inwissel voor een baan op de andere school. En van dat beetje mobiliteit op de arbeidsmarkt wordt het onderwijs in ieder geval wel echt beter.