De Toyota van Erik van Loon en Wouter Rosegaar
Volledig scherm
De Toyota van Erik van Loon en Wouter Rosegaar © Van Loon Racing

Dakar-deelnemers klaar voor showstart

ASUNCION - De shakedown om te kijken of de voertuigen de reis naar Zuid-Amerika goed hebben doorstaan is geweest. Zondag is de showstart op het podium in Asuncíon, maandag gaat de Dakar Rally officieel van start met een korte proef van 39 kilometer richting Resistencia in het noorden van Argentinië. Daarin wordt de startvolgorde voor de eerste echte etappe op dinsdag bepaald. Hoe staan de deelnemers er vlak voor de start voor?

Erik van Loon
Eerselnaar Erik van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar uit Zeeland testten hun Toyota Hilux Overdrive op een crossbaan in de buurt van Asuncíon. “Het was goed om de Toyota nog even te voelen voor de start van aanstaande maandag. Het is hier bloedheet en dan is het goed om op deze manier even te acclimatiseren en aan de omstandigheden te wennen", zei Van Loon, die uitkijkt naar de eerste etappe naar Resistencia. "Die is te kort om verschillen te kunnen maken, maar er wordt wel de startvolgorde mee bepaald, dus daar willen we niet te veel verliezen. Ons doel is en blijft de top 5. Dat is een realistische doelstelling. Voor de eerste etappe is een plaats in de buurt van de top 10 mooi zat. Ik ga geen gekke dingen doen.”

Team De Rooy
Titelverdediger bij de trucks Gerard de Rooy uit Son start met nummer 500 op zijn Iveco Powerstar. "Extra druk geeft het niet. Ik ga weinig anders doen ten opzichte van vorig jaar. Het is zaak in de eerste week weinig tijd te verliezen en in de tweede week toe te slaan. Zeker op de eerste paar dagen ga ik echt niet volle bak. In de regen, met spekgladde modder en smalle paden, kun je alleen maar verliezen. Ik hoef zelfs niet bij de eerste vijf te rijden, want het gaat nog niet eens om minuten. Bij de top 10 blijven en zorgen dat de boel heel blijft, is de eerste opdracht."
Teamgenoot Federico Villagra is na zijn derde plaats in 2016 nu een van de favorieten. Hij rijdt in een Iveco Powerstar in de kleuren van zijn Argentijnse sponsor. "Vorig jaar was alles nieuw, we hebben daar veel van geleerd. Voor dit jaar hebben we een aantal zaken anders aangepakt. Veel meer getraind bijvoorbeeld, zodat we fysiek beter voorbereid zijn op de inspanning en op de hoogte. Fouten die we vorig jaar nog wel maakten, zullen we nu hopelijk niet mer maken", aldus Villagra.
Eerselnaar Ton van Genugten mag dit jaar voor zijn eigen klassement rijden. Vorig jaar werd hij als snelle assistentie vijfde. "We gaan het van dag tot dag bekijken. In de eerste kilometers weet ik wel ongeveer wat het wordt: doseren of pushen. Kijk, je hoeft geen geluk te hebben, maar je moet vooral ook geen pech krijgen. Ik ga geen verwachtingen uitspreken, maar we staan er goed voor." Zijn Bladelse navigator Anton van Limpt krijgt te maken met nieuwe regels. Beduidend minder technische hulpmiddelen worden nog toegestaan. Smartphones zijn voortaan in de auto verboden omdat daarop kaarten kunnen worden ingeladen. Van Genugten: "De navigatie gaat back to basic en dat wordt voor iedereen een uitdaging. Er zal deze Dakar heel wat van Anton worden gevraagd.”
De taak van snelle assistentie bij Team De Rooy ligt dit jaar in handen van Wuf van Ginkel. "Het was even wennen, maar in dit team kan het niet anders of je voelt je snel thuis. Het is een interessante uitdaging. Ik zal heel hard moeten rijden om mannen als Gerard en Federico maar ook Ton bij te houden. Ik zal een paar dagen nodig hebben om naar voren te komen."

EVM Rally Team
Peter Versluis uit Werkendam doet met zijn bedrijf Veka veel zaken in Paraguay en die contacten komen nu goed van pas. EVM kreeg de beschikking over een meer dan complete werkplaats om aan de trucks te werken. “Alles erop en eraan, alles bij de hand, zelfs een kraan en een olieput”, vertelt Versluis. “Dat was geen overbodige luxe, want de jongens moesten alle zeilen bijzetten. De koeling van de automatische versnellingsbak moest worden aangepast en dat was nog een hele klus. Maar het werkt nu allemaal goed, dus daar ben ik heel blij mee. Als de monteurs dat allemaal hadden moeten doen in de buitenlucht, was het zeker niet gelukt.”
De weersverwachtingen bij de start zijn slecht, maar Hans Stacey uit Best is juist dol op modder en gladde pistes. “Ik hou daarvan en ik ben er ook goed in”, erkent de winnaar van de Dakar van 2007. “In de sneeuw rijden vind ik ook leuk. Ik kan er dus zeker voordeel uit halen als het zulke omstandigheden zijn. Ik hoop alleen wel dat het doorgaat.” Ook in zijn twaalfde Dakar is Stacey meer dan gedreven. Hij wil altijd winnen. "Vroeger in de motorcross al en daarna in het WRC en dat heb ik nog steeds. Die drive is altijd aanwezig. Als ik denk dat het podium niet mogelijk is, doe ik niet mee.”

Maurik van den Heuvel
De ambities van Maurik van den Heuvel uit Boekel (Team DakarSpeed) zijn hoog. Met zijn nieuwe, zelfgebouwde Scania Torpedo wil Van den Heuvel een gooi doen naar een topklassering. "Er zullen ongetwijfeld dingen tegenzitten, maar ik wil er vanaf dag 1 voorin bij zitten. Het is best spannend, want er is echt ontzettend hard gewerkt.”

Vick Versteijnen
Meer dan in zijn eerste twee Dakars kijkt Vick Versteijnen uit Hilvarenbeek in de rally van 2017 naar het klassement. Achter het stuur van zijn gloednieuwe Scania Torpedo is alleen uitrijden niet meer genoeg. “Richting de top 15 zou wel haalbaar moeten zijn”, zegt Versteijnen verwachtingsvol. Zijn truck trekt veel bekijks in Paraguay, waar Scania een van de grote merken is. “Ik sta er van te kijken hoe superenthousiast de mensen reageren op de auto”, zegt Versteijnen. “Er zijn hier veel Scania-fans. Mensen staan te wijzen en beginnen spontaan te zwaaien en te klappen als ze ons zien. We hebben een goede auto en een sterke bezetting, dus ik verwacht er best veel van.”

Frank Tilburgs
In 2016 liet het toen debuterende team Tilburgs Truckparts al zien dat het richting de top 20 kan. "Dat heeft me veel vertrouwen gegeven”, zegt Frank Tilburgs uit Borkel en Schaft een dag voor de start van zijn tweede Dakar. “De Dakar uitrijden is een ding, maar ik weet nu dat ik het kan. In de duinen hebben we veel problemen gehad. Eigenlijk raar, want als motorcrosser ligt mijn hart bij het zand. We hebben nu een aantal aanpassingen aan de truck gedaan en een van de belangrijkste is dat we nu een automatische versnellingsbak hebben. Daarmee zou het een stuk beter moeten gaan. We zullen het op dag 4 al weten, want dan schijnen we veel zand en duinen te krijgen.”


Van de Laar Racing


"We hebben onszelf voorgenomen tussen de 15de en de 20ste plaats te finishen. De lat ligt dus best hoog", stelt vrachtwagenchauffeur Jan van de Laar, die vorig jaar veel problemen ondervond van de turbo. “Daar hebben we serieus aan gewerkt, want ik wil niet weer zo veel tijd verliezen aan klussen en repareren. We hebben nu een heel ander, nieuw concept voor de turbo. Daardoor moesten we ook andere dingen rond de motor veranderen. Als het goed is, kunnen we fijn in de airco blijven zitten en hoeven we nu alleen nog maar de auto uit om de kaart te laten afstempelen aan de finish.” Behalve de turbo werd ook de veerweg van de truck aangepast, zijn de wielen voorzien van aluminium velgen en werd het handmatige bandenaflaatsysteem vervangen door een volautomatisch systeem. “Dat zou flink wat tijdwinst moeten opleveren, waardoor die positie tussen 15 en 20 echt wel realistisch wordt. De rest is aan ons. Het zal zeker geen cadeautje worden, maar dat hoeft ook niet. Daar is de Dakar niet voor bedoeld.”





Jurgen van den Goorbergh

Bredanaar Jurgen van den Goorbergh verdedigt de titel bij de kistrijders, die voor het onderhoud van de motor op zichzelf zijn aangewezen. "Wij zijn al helemaal kapot na een etappe en 's avonds zijn we nog eens uren aan het sleutelen om de motor klaar te maken voor de volgende dag. Ook dan voel je het als je op hoogte zit. Maar ja, Dakar is voor kerels. Het is geen rondje om de kerk. Als je hoogteziekte krijgt, kun je het schudden. Je kotst alles uit en raakt verzwakt. Het reactievermogen gaat zo ver achteruit dat het gevaar van een crash groot is."