Volledig scherm
© Jeroen Hendriks/fotomeulenhof

Erkenning voor bijzondere aanpak van basisschool Korenaar in Eindhoven

EINDHOVEN - Basisschool De Korenaar in Eindhoven is door de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind uitgeroepen tot voorbeeld voor andere scholen op gebied van passend onderwijs.

Aline Ackerman (13) en Cas van Helvoort (10) zitten samen met Tessa Colsen (6) en Lyn van der Hofstad (6) op een bankje in basisschool De Korenaar in het Eindhovense stadsdeel Woensel. "Het gaat goed in groep zeven", zegt Aline. Ze heeft het syndroom van Down. Klasgenoot Cas kijkt haar lachend aan. "Ja zeker, en anders help ik je wel."

Hoe is het om een leerlingen met een beperking in de klas te hebben? Cas haalt zijn schouders op. "We hebben meerdere kinderen in de klas die extra aandacht nodig hebben. Zo heeft Destiny dyslexie, ik zelf trouwens ook. Ik zit in de Plus-groep, voor hoogbegaafde kinderen ..." Directeur Berdi de Jonge van De Korenaar (450 leerlingen op twee locaties) straalt. "Kijk, dat is nou wat ik bedoel", zegt ze later. "Het gaat heel natuurlijk."

Extra aandacht
Door passend onderwijs moeten kinderen die extra aandacht nodig hebben en vroeger in het speciaal onderwijs zaten, zo veel mogelijk onderwijs volgen in het reguliere onderwijs. Liesbeth Colsen, moeder van Tessa, die een motorische beperking heeft, kwam jaren geleden met dochter Vera (8) op De Korenaar terecht. "De school ligt op loopafstand en het gevoel was meteen goed", zegt ze.

Toen de schoolkeuze van Tessa en haar tweelingzus Nora twee jaar later actueel werd, was een beslissing snel genomen. "De school had al jaren een extra gevoel voor kinderen die zorg nodig hebben", vertelt Liesbeth Colsen.Pakweg twaalf jaar geleden is de basisschool een speciale klas voor kinderen met down gestart: Vuursteen. Toen passend onderwijs twee jaar geleden werd ingevoerd, werden de kinderen over de 'gewone groepen' verdeeld.

Pluim
Volgens Marieke van Helvoort, moeder van Cas en actief binnen de school, verdient oud-schoolleider Willem Pronk een pluim. "Hij is de grondlegger van deze aanpak. Het is zijn onderwijskundige visie die De Korenaar zo onderscheidend maakt", zegt ze. Voor de leerlingen is de aanwezigheid van kinderen als Aline, Tessa en Björn (syndroom van Down) geen enkel probleem. "We helpen Tessa gewoon als het even niet lukt", zegt klasgenote Lyn.

Lees meer in de papieren krant van dinsdag of via de digitale krant.