Volledig scherm
© Thinkstock

Indringend portret van Eindhovense filmmaker over vluchtelingen

EINDHOVEN - De documentaire Stranger in Paradise van de Eindhovense filmmaker Guido Hendrikx oogst lof in binnen- en buitenland. De film over vluchtelingen wordt 7 februari uitgezonden door de VPRO.

Een klaslokaal, ergens op het Italiaanse eiland Sicilië, aan de rand van Europa. Een blanke, haast Germaanse man staat tegenover een groep overwegend donker gekleurde vluchtelingen. De westerling, vertolkt door de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens, kijkt rond. "Ik zie voor me een groep asielzoekers." Hij neemt een korte adempauze. "Ik zie een groep gelukszoekers." De mannen kijken geschrokken.

Het is een confronterende scene aan het begin van de gedramatiseerde documentaire Stranger in Paradise van de Eindhovense regisseur Guido Hendrikx (29). De film opende onlangs het documentairefestival IDFA in Amsterdam. De VPRO zendt de veelbesproken rolprent op 7 februari uit.

Drieluik
In Stranger in Paradise staan machtsverhoudingen tussen Europa en vluchtelingen centraal. Hendrikx: "In een notendop gaat het eigenlijk over hoe de gelukkigen, wij, omgaan met het verlangen naar geluk van anderen. Die alles, zelfs hun leven, op het spel zetten om hier te komen." De film is opgebouwd uit 3 delen. Eerst zijn de vluchtelingen vanuit een soort van onderbuikgevoel niet welkom. Vervolgens laat Dhaemens ze vanuit een soort morele plicht toe. Om af te ronden met het beeld hoe ze door de wet, de strenge Europese regels werkelijk worden beoordeeld.

"Om de tegenstellingen kracht bij te zetten, heb ik 1 acteur alle rollen laten spelen", zegt Hendrikx. "Dhaenens kan als acteur de boodschap extra kracht geven. Het gaat niet om de feiten, zeker niet in de eerste 2 delen, maar het gaat om de retoriek." Zelf rept Hendrikx over een provocerende documentaire.

Eye opener
Het was maatschappelijke betrokkenheid die hem 7 jaar geleden op het spoor van documentaires zette. "Om bij te verdienen tijdens mijn vorige studie in Utrecht deed ik thuiszorg bij een kluizenaar, Peter Oud", vertelt Hendrikx. "Hij was al 2 jaar niet buiten geweest. En het boodschappenlijstje was altijd hetzelfde: 6 pakjes shag, 3 treetjes bier, een ham en een kaas." Met zijn toestemming filmde Hendrikx soms intieme momenten. De film, Day is Done, besluit met de mededeling dat Oud enkele dagen dood in bed heeft gelegen, voordat hij door hulpverleners wordt gevonden. "Ik had niet het idee de film aan een groot publiek te tonen", zegt Hendrikx. "Maar toen de film op het IDFA terechtkwam en ook nog eens goede reacties opleverde, was dat wel een eye opener."

poll

Voor een 'sorry' van de overheid voor Q-koortsslachtoffers is het nu te laat

Voor een 'sorry' van de overheid voor Q-koortsslachtoffers is het nu te laat

  • Eens (73%)
  • Oneens (27%)
942 stemmen