De PSV-musical crashte al voor de start.
Volledig scherm
De PSV-musical crashte al voor de start. © ANP Kippa

Chaos na crash PSV-musical

EINDHOVEN - Op het veld zat dit seizoen geen muziek in PSV en op de tribunes blijft het begin september ook stil. 

De onverwacht afgeblazen PSV-musical heeft geleid tot chaos. Betrokkenen die al inspanningen verrichtten, weten nog niet zeker of en wanneer ze hun geld krijgen. De begroting bleek op drijfzand gebouwd, omdat het kostenpatroon gierend uit de klauwen liep. Wel krijgen alle 6.500 mensen die een kaartje kochten, hun geld van PSV terug. 

Artistiek leider Sander Eckhardt van Het Nieuwe Theater zwijgt in alle talen.
Volledig scherm
Artistiek leider Sander Eckhardt van Het Nieuwe Theater zwijgt in alle talen. © Ton de Hond

Opmerkelijk is dat Brabant C, het provinciale fonds dat bijzondere culturele producties financieel ondersteunt, begin vorig jaar al zorgen had over de kwaliteit van het financieel management van producent Het Nieuwe Theater. Dat staat in het advies van de instelling uit februari 2016. Ook PSV kreeg een afschrift van deze stukken en had dus vraagtekens kunnen zetten bij de organisatie. Brabant C gaf een borgstelling af van 88.000 euro, voor het geval er tekorten zouden ontstaan. 

Hans van Heiningen van Het Nieuwe Theater wil geen duidelijkheid geven.
Volledig scherm
Hans van Heiningen van Het Nieuwe Theater wil geen duidelijkheid geven. © Organisatie.

Voor scriptschrijver Lucas de Waard, die een kant en klaar product afleverde, was in de begroting een gage van 12.000 euro beschikbaar. Wanneer hij zijn honorarium tegemoet kan zien, is hem nog niet duidelijk. Voor acteurs zat 70.000 euro in de pot. Of er claims komen en hoe hoog deze zijn, is onduidelijk. De medewerkers van Het Nieuwe Theater houden ondanks herhaaldelijk verzoek om een reactie de kaken op elkaar.  

Erik van Muiswinkel en Harry van Raaij.
Volledig scherm
Erik van Muiswinkel en Harry van Raaij. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

De adviescommissie van Brabant C vroeg vorig jaar in het advies al om een uitwerking van de financiën, mocht er minder publiek worden bereikt. ,,Hoe zien de zaken eruit bij een ticketverkoop van respectievelijk 100, 75 en 60 procent? Hoe gaat men de kosten terugbrengen indien dit nodig blijkt?”, aldus het advies. Daarin valt ook te lezen dat men meer inzicht wilde hebben in het marketingplan. 

Intussen heeft  programmeur Mons de Goede van Parktheater Eindhoven contact gelegd met Hans van Heiningen, producent van Het Nieuwe Theater: ,,Dat wordt een informatief gesprek met Parktheater-directeur Giel Pastoor." De Goede geeft desgevraagd te kennen ‘niets te begrijpen’ van de ontstane situatie: ,,De ene week boek je twee voorstellingen bij en drie weken later trek je de stekker eruit; heel opmerkelijk. Maar: ik ken de begroting niet en weet ook niet wat er is gebeurd.” De Goede zegt dat het Parktheater wel wil kijken wat de theateraccommodatie kan doen om Het Nieuwe Theater te helpen: ,,Waar we kunnen helpen, doen we dat, want dit is natuurlijk heel naar en bovendien zijn wij betrokken bij Pand P, net als Het Nieuwe Theater. Mocht het verkeerd aflopen met dat instituut, dan zou dat ook voor Pand P en dus ook voor ons consequenties kunnen hebben.” In Pand P, het vroegere Plaza Futura aan de Leenderweg, is onder meer Het Nieuwe Theater gehuisvest en heeft ook het Parktheater belangen.

De Goede weet niet of de PSV-musical eventueel in een andere vorm in het Parktheater kan staan. De PSV-top stelde dit ook al - vergeefs - voor om kosten te besparen. ,Wij weten niet of men dat überhaupt wel wil, maar we willen zeker luisteren. Mocht dat zo zijn, dan moet heel veel worden aangepast, want een binnenruimte met 900 stoelen is wat anders dan een voetbalstadion waar je veel mensen per voorstelling kwijt kan.”  

PSV