Toon Gerbrands haalde dinsdag uit naar het ED.
Volledig scherm
Toon Gerbrands haalde dinsdag uit naar het ED. © Kay int Veen

PSV moet de bal
op het veld terugkaatsen

EINDHOVEN - Toon Gerbrands heeft bij PSV een wekelijkse rubriek waarin hij de kranten doorneemt en zijn oordeel geeft over wat er over PSV geschreven wordt. 

De algemeen directeur van de Eindhovenaren durft stelling te nemen en maakt daarmee de tongen los. Gerbrands is doorgaans niet flauw, recht voor zijn raap en kaatst terug als de bal zijn kant opkomt. De PSV-topman is voor de vaste clubvolgers goed bereikbaar en heeft ook oog voor hun belangen. De fans van PSV die op sociale media actief zijn, kunnen elke week meerdere filmpjes van de clubleider beluisteren. Voor het eerst sinds zijn komst naar PSV zit het nu écht tegen in Eindhoven en is duidelijk dat PSV naast de prijzen grijpt. De toon van de filmpjes wordt daardoor licht anders, hoewel Gerbrands zijn adagium 'niet in de put bij tegenslag' en 'geen euforie bij goede prestaties' wel overeind houdt.  

Stemmingmakerij

Tegen die achtergrond nam ik vanmorgen kennis van het filmpje waarin hij het ED van stemmingmakerij beticht. Het is een typisch voorbeeld waarbij de botsende belangen van een club en de krant uit de stad van de club tot uiting komen. Een regionale krant die bij het winnen van prijzen misschien iets meer hulde laat zien dan andere media. En een krant die bij slechte prestaties misschien wat feller van leer trekt. Het was in 1997 ook al zo en zal in 2037 net zo zijn: De leiding van PSV vindt bij dat laatste dat de journalist van de krant de realiteit uit het oog verliest en doordraaft. De journalist vindt dat PSV onvoldoende presteert en heeft daar in twee verhalen (waarvan er één vanwege het Paasweekend alleen online verscheen) de nodige aandacht aan besteed. Daarbij is op basis van naar eer en geweten gedane observaties een aantal niet al te vleiende constateringen gedaan, die de club niet of slechts ten dele onderschrijft. 

Thijs Slegers, perschef van PSV en auteur van twee sportboeken.
Volledig scherm
Thijs Slegers, perschef van PSV en auteur van twee sportboeken. © Kees Martens

Slegers

Media en voetbalclubs, het is altijd wel wat. Het media-landschap rondom PSV is de afgelopen twee jaar nogal veranderd. 'Lastpak' Thijs Slegers van VI werd in de zomer van 2015 door de club ingelijfd en daarmee deed Gerbrands een gouden zet. Enerzijds was hij verlost van een geslepen journalist die de nodige ingangen bij de club had en door zijn vele contacten een complete directie hoofdbrekens kon bezorgen. Anderzijds wist de sluwe Slegers uiteraard waar eventuele lekken bij de club zaten en zitten en kon hij deze naar eigen inzicht dichten. Daarnaast kon en wilde PSV met hem aan boord een transparantere koers varen, ook om extern beter zichtbaar te zijn. Deels is dat natuurlijk flauwekul. Het is voor een deel immers marketing en een praatje voor de bühne. PSV wil - net als andere clubs - niet altijd transparant zijn. Geen enkele club laat in een transferperiode graag alle plannen en bedrijfsgeheimen zien. Dat kan de concurrentie immers wakker schudden of prijzen opdrijven. Wel is de club goed bereikbaar voor journalisten die geruchten willen checken. Soms volgt er antwoord, soms niet. 
Slegers wekt bij dit alles de indruk dat hij er een spuughekel aan heeft wanneer er iets over PSV geschreven wordt wat in zijn ogen niet klopt. In dat geval rinkelt de telefoon tamelijk snel. De kleinste details over PSV via (sociale) media houden hij en zijn 'webcare'-collega's in de gaten. De club wil overduidelijk de regie over de eigen nieuwsstroom houden en heeft daarvoor flink geïnvesteerd in de media-afdeling. Bij een persconferentie van Phillip Cocu zitten de twee redacteuren van PSV al met hun laptops klaar op het moment dat de externe journalisten nog op weg zijn naar de Herdgang. De club kiest ervoor om alles nauwlettend te volgen en ook zelf uit te dragen. Via PSV-tv en het twitteraccount van PSV wordt tig keer zoveel informatie verzonden als enkele jaren geleden. Daarbij nodigt de club ook analisten in eigen programma's uit, die het algehele gevoelen kunnen beïnvloeden. 

Bereikbaar

Het is PSV deels gelukt om transparanter te worden. Het moet bijvoorbeeld gezegd dat de PSV'ers na bijvoorbeeld de slechte prestatie in Den Haag uitstekend bereikbaar waren voor de pers. Ze namen, kortom, hun verantwoordelijkheid. Dat was een paar jaar geleden wel anders. De club vermarkt veel nieuws via interne media, maar vergeet daarbij ook de externe media niet. Bij belangrijke gebeurtenissen of contractverlengingen is iedereen welkom. PSV heeft daarmee zeker winst geboekt ten opzichte van het verleden.  

Incasseren

Wat kennelijk nog steeds moeilijk blijft, is incasseren van kritiek. Op het moment dat de regionale krant na een wanprestatie met een stevig stuk komt, wordt meteen naar een groot woord als 'stemmingmakerij' gegrepen. Dat doet denken aan vroegere tijden, waarin PSV bij iedere crisis snel in de kramp schoot. Ik heb niet zoveel met het verhaal over de buitenwereld en de binnenwereld en dat die buitenwereld niet volledig kan oordelen. Een binnenwereld is uiteraard nooit volledig toegankelijk voor journalisten en bovendien is het een begrip dat weer op gespannen voet met transparantie staat. 

Excuses

Zo relevant is het hele verhaal over de binnen- en buitenwereld voor de gemiddelde fan helemaal niet. De buitenwereld heeft namelijk niet zoveel boodschap aan wat er in die binnenwereld gebeurt. Van PSV worden prestaties op het veld verlangd en daar is dit seizoen geen of onvoldoende sprake van geweest. Er kunnen tal van redenen en excuses voor worden aangedragen, van mislukte transfers tot blessures van Andrés Guardado en Jorrit Hendrix tot een afgekeurde goal tegen Atlético Madrid. Feit is dat PSV niet heeft geleverd. En op dat moment treden mechanismen in werking, die weinig met de binnenwereld van doen hebben. PSV heeft dan niet meer de regie, die het de afgelopen jaren wél had. De buitenwereld had toen namelijk weinig te klagen. Elke voetbalclub die niet presteert, verliest op een gegeven moment de regie. Die kan alleen op het veld worden teruggewonnen, door prestaties te leveren. Niet door bij het eerste zuchtje tegenwind sinds lange tijd de regionale krant te betichten van stemmingmakerij. 

PSV