1.6445902
DEURNE/RECENSIE - Museum De Wieger heeft twee mooie exposities, tegen de verdrukking in. Het was een kans voor open doel, zo eentje die je niet kan missen. Marinus Biemans echter, schoot over - huizenhoog zelfs.
Recensie - Deurne verdient museum De Wieger niet
2016-09-26T08:22:00+0000
Deurne,Museum,De Wieger,hermes
Deurne
Home / Regio / Deurne e.o. / Deurne / Recensie - Deurne verdient museum De Wieger niet

1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Les trois belles, brons (77 cm hoog) uit 1950 van Ossip Zadkine. Onderdeel van de expo in De Wieger
    DEURNE/RECENSIE - Museum De Wieger heeft twee mooie exposities, tegen de verdrukking in. Het was een kans voor open doel, zo eentje die je niet kan missen. Marinus Biemans echter, schoot over - huizenhoog zelfs.

Biemans (35) is sinds juli wethouder in Deurne, onder meer voor cultuur.

Tentoonstellingen
    Hij opende zondag twee tentoonstellingen in museum De Wieger. Dat was onder meer een presentatie waarin vier kunstenaars uit Deurne hun werk tonen: Joep Coppens, Henk Kneepkens, Dorothé Koolen en René Ziedses des Plantes zijn zo'n beetje de nestors van de Deurnese kunstscene. Mooi dat in het jubileumjaar van het museum (het bestaat veertig jaar) deze zeventigers werk laten zien in 'hun' museum. In 2017 – zo is de bedoeling van conservator Lex van de Haterd – komt een aantal iets jongere Deurnese kunstenaars aan bod. Wijdde de wethouder één woord aan deze vier kunstenaars? Nee.

Blockbuster
    Biemans opende ook de tentoonstelling Zadkine en Wiegersma: een vriendschap. Dat is een tentoonstelling die door de wethouder een 'blockbuster voor Deurne en misschien ook wel voor Nederland' werd genoemd. Even eerder had Biemans in zijn verhaal aangegeven te zijn opgegroeid tegenover het museum – letterlijk. "Mijn jeugd is daarom onlosmakelijk verbonden met De Wieger", zo gaf hij te kennen. En ook: "Het museum heeft mij mede gevormd", aldus Biemans die ook aangaf het 'ongelofelijk' te vinden dat hij er nu een tentoonstelling mocht openen. Da's mooi.

In aansluiting daarop had hij natuurlijk moeten aangeven dat hij zijn stinkende best zou gaan doen om De Wieger weer de plek te geven die het verdient. Want met veertig mille per jaar structureel en 30.000 euro eenmalig, houd je een museum niet in de lucht. Dat weet Biemans natuurlijk ook, als fan van het museum en als ingewijde: zijn vader is tenslotte vrijwilliger bij De Wieger. Maar niets van dat alles. Biemans stak de loftrompet over de vrijwilligers (De Wieger heeft slechts één betaalde kracht) en had ook nog het lef om hen te feliciteren met de tentoonstellingen... Ongelofelijk.

Lees het hele artikel maandag in het ED of in de digitale krant

Exposities: Joep Coppens, Henk Kneepkens, Dorothé Koolen en René Ziedses des Plantes; Zadkine en Wiegersma: een vriendschap. De Wieger, Oude Liesselseweg 29, Deurne. Open: wo t/m zo van 12-17 uur. Tot 16 jan. 2017.