article
1.6329708
DEURNE - Hier een indringende blik, daar een vragend oog en even verder staart er een wat lobbig voor zich uit. De varkens van Henk Kuijpers (55) uit Deurne gaan op de foto. Tenminste, hun ogen. Want een zwoele blik vraagt om aandacht.
Varkens uit Deurne kijken in de lens en vertellen het verhaal achter de hamlap
DEURNE - Hier een indringende blik, daar een vragend oog en even verder staart er een wat lobbig voor zich uit. De varkens van Henk Kuijpers (55) uit Deurne gaan op de foto. Tenminste, hun ogen. Want een zwoele blik vraagt om aandacht.
http://www.ed.nl/regio/deurne-e-o/deurne/varkens-uit-deurne-kijken-in-de-lens-en-vertellen-het-verhaal-achter-de-hamlap-1.6329708
2016-09-02T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6330359.1472759647!image/image-6330359.jpg
Deurne,Dierenwelzijn,Fotografie,Kunst,varkens,hermes
Deurne
Home / Regio / Deurne e.o. / Deurne / Varkens uit Deurne kijken in de lens en vertellen het verhaal achter de hamlap

Varkens uit Deurne kijken in de lens en vertellen het verhaal achter de hamlap

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Impressie van de foto's van de ogen van de varkens
      Fotograaf
    DEURNE - Hier een indringende blik, daar een vragend oog en even verder staart er een wat lobbig voor zich uit. De varkens van Henk Kuijpers (55) uit Deurne gaan op de foto. Tenminste, hun ogen. Want een zwoele blik vraagt om aandacht.

    En dat is nu juist wat de bedoeling is. Die aandacht komt niet alleen van boer Kuijpers. De dagelijkse beslommeringen in de zeugenstal worden al bijna een jaar onderbroken door de klikkende camera van fotografe en kunstenaar Tineke Schuurmans (54).

    Diep in de ogen kijken
    Omdat de dames vijf jaar blijven weet Kuijpers wat voor vlees hij in de kuip heeft. "De ene huppelt vrolijk rond en de ander komt vaak wat knorrig uit de hoek. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn dieren nog nooit diep in de ogen heb gekeken. Tot nu dan."

    Kuijpers ontmoette Schuurmans tijdens de Dutch Design Week. De fotografe uit Tilburg bood aan om onder de vlag van het project FoodLabPeel het leven van de varkens op de Deurnese boerderij op een bijzondere manier voor het voetlicht te brengen. Doel: meer begrip kweken bij het grote publiek.

    Schuurmans: "De consument in de supermarkt moet weten dat er een verhaal zit achter het hamlapje of het knakworstje dat min of meer achteloos in de winkelwagen gegooid wordt. Het vlees is afkomstig van een dier, in ons geval een varken."

    Ogen spreken boekdelen
    Een varken is geen product, maar een intelligent dier. Bovendien zit er genetisch niet eens heel veel verschil tussen de roze krulstaarten in de stal en het soort dat er na een bezoek aan het vleesschap ooit zelf zijn tanden in zet. "Daarom heb ik gekozen voor de ogen. Die spreken boekdelen", legt Schuurmans uit. Nog even en dan keken alle 350 zeugen, in haar lens. "Zij vertellen allemaal een verhaal. Als ik afdruk wordt een stukje van hun bestaan vastgelegd. Je ziet de rimpels, donkere kraalogen en wimpers. Meer is niet nodig."

    Boer Kuijpers is blij verrast met het resultaat tot nu toe. "Het is Tineke gelukt om met een simpele klik te laten zien dat er labradors en pitbulls in mijn stal zitten. Die blikken, da's mooi. Het was voor mij een echte eye-opener. Ik heb al gezegd dat ze ook maar een foto van een van mijn eigen ogen moet maken. Die verstoppen we dan tussen de rest."

    In de stallen heerst intussen een serene rust. De 'modellen' nemen de tijd voor een schoonheidsslaapje en houden hun 'siësta'.

    Het verhaal van boer Henk Kuijpers door de camera van Tineke Schuurmans is te zien op de Dutch Design Week die van 22 tot en met 30 oktober duurt in Eindhoven.