article
1.2173135
EINDHOVEN – Bij nabestaanden en overlevenden overheerst ruim 13 jaar na de Herculesramp nog steeds achterdocht over de oorzaak en het verloop van de reddingsoperatie.
Achterdocht Herculesramp blijft
EINDHOVEN – Bij nabestaanden en overlevenden overheerst ruim 13 jaar na de Herculesramp nog steeds achterdocht over de oorzaak en het verloop van de reddingsoperatie.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/achterdocht-herculesramp-blijft-1.2173135
2009-11-17T14:27:23+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.2173136.1350580560!image/image-2173136.jpg
Eindhoven,Herculesramp,Regio,Regionieuws,Eindhoven Stad
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Achterdocht Herculesramp blijft

Achterdocht Herculesramp blijft

Foto's
1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een nog ongepubliceerde politie-foto van de Herculesramp. foto politie Brabant Zuid Oost
    EINDHOVEN – Bij nabestaanden en overlevenden overheerst ruim 13 jaar na de Herculesramp nog steeds achterdocht over de oorzaak en het verloop van de reddingsoperatie.

    Bestuurslid Wim Kossink van de Stichting Herculesramp 1996 heeft dat dinsdag gezegd bij de presentatie van het boek Vergeten Ramp, dat ED-journalist Hans Matheeuwsen over het ongeluk heeft geschreven.

    Naar aanleiding van de publicatie van het boek heeft de stichting het ministerie van Defensie gevraagd om een nieuw, onafhankelijk onderzoek. Kossink noemde een onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid van mr. Pieter van Vollenhoven als optie.

    De Herculesramp kostte op 15 juli 1996 34 inzittenden het leven. Hulpverleners wisten niet dat het Fanfarekorps der Koninklijke Landmacht aan boord van het vliegtuig was. De slachtoffers werden pas meer dan twintig minuten na de crash ontdekt. De schuldvraag kreeg zelfs na meer dan twintig onderzoeken geen duidelijk antwoord.

    Matheeuwsen zegt dat zijn boek nieuwe feiten bevat. In tegenstelling tot eerdere beweringen is de brandweer van de vliegbasis Eindhoven bijvoorbeeld niet eerder dan de burgerbrandweer begonnen met het redden van inzittenden. De luchtverkeersleiding wilde de Hercules niet tot het Nederlandse luchtruim toelaten vanwege een kapotte transponder.

    Technisch ingenieur Harry Horlings voerde voor het boek een eigen analyse uit over de oorzaak van de ramp en concludeert dat de Belgische bemanning van het ramptoestel vanwege de lage snelheid nooit voor een doorstart had mogen kiezen.

    Matheeuwsen beweert niet dat zijn boek dé waarheid over de Herculesramp bevat, maar zegt wel dat zijn weergave zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid is.