article
1.6659068
EINDHOVEN - Terwijl bedrijven in Eindhoven komend jaar verplicht worden om de uitstoot van CO2 tegen te gaan, laat de gemeente het vliegverkeer van 'grootvervuiler' Eindhoven Aiport ongemoeid. Actie- en bewonersgroepen rondom de luchthaven gaan meer aandacht vragen voor dit klimaataspect.
Actiegroep: 'CO2 vliegverkeer wordt net zo hoog als dat van heel Eindhoven'
EINDHOVEN - Terwijl bedrijven in Eindhoven komend jaar verplicht worden om de uitstoot van CO2 tegen te gaan, laat de gemeente het vliegverkeer van 'grootvervuiler' Eindhoven Aiport ongemoeid. Actie- en bewonersgroepen rondom de luchthaven gaan meer aandacht vragen voor dit klimaataspect.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/actiegroep-co2-vliegverkeer-wordt-net-zo-hoog-als-dat-van-heel-eindhoven-1.6659068
2016-11-19T06:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6645939.1479199360!image/image-6645939.JPG
Eindhoven,Eersel,B&W,Gemeenteraad,Luchtvaart,Verkeer,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Actiegroep: 'CO2 vliegverkeer wordt net zo hoog als dat van heel Eindhoven'

Actiegroep: 'CO2 vliegverkeer wordt net zo hoog als dat van heel Eindhoven'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het leefbaarheidsfonds voor Eindhoven Airport is onder meer bedoeld voor maatregelen om geluidsoverlast te verminderen.
    EINDHOVEN - Terwijl bedrijven in Eindhoven komend jaar verplicht worden om de uitstoot van CO2 tegen te gaan, laat de gemeente het vliegverkeer van 'grootvervuiler' Eindhoven Aiport ongemoeid. Actie- en bewonersgroepen rondom de luchthaven gaan meer aandacht vragen voor dit klimaataspect.

    Zaterdag 19 november houden ze in Knegsel hun jaarlijkse openbare presentatie aan inwoners en raadsleden uit de regio. Ze vinden het vreemd dat – terwijl burgers en bedrijven wel moeten bijdragen aan het voorkomen van klimaatverandering - het vliegverkeer mag groeien. En dat terwijl het de stad Eindhoven tot nu toe helemaal niet lukt om haar klimaatdoelstelling te halen, zo constateerde het Eindhovense college eind vorige maand nog. Het gaat ondernemers in de stad daarom komend jaar actief controleren of ze zich aan wettelijke eisen voor energiebesparing houden.

    Wat is het aandeel van Eindhoven Airport eigenlijk in die te hoge CO2-score, vroeg de GroenLinks-raadsfractie. Het college antwoordt nu dat alleen grondgebonden activiteiten van het vliegveld zijn opgenomen in haar berekeningen, het vliegverkeer zelf telt niet mee. Dat komt doordat dit ook niet is gedaan bij de grote Europese klimaatverdragen: vliegverkeer werd buiten beschouwing gelaten, omdat landen het hier niet over eens werden.

    Maar hoeveel CO2 stoot het vliegverkeer van en naar Airport nou uit, wilde GroenLinks toch weten. 'Dat is niet bekend', antwoordt het college. Ook Eindhoven Airport ging vrijdag niet in op die vraag. In zijn antwoord aan GroenLinks lijkt het college de negatieve invloed te bagatelliseren. 'Op wereldschaal omvat de bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot enkele procenten.'

    Lees zaterdag het hele artikel in het ED of via de digitale krant.