article
1.5469028
EINDHOVEN – De provincie Brabant heeft samen met de gemeente Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Breda en Dordrecht definitief gekozen voor een proef met de nachtbus. Het gaat om een proef van 3 jaar waarbij nachtbussen gaan rijden tussen steden in Brabant en de Randstad.
Brabant kiest definitief voor proef met nachtbus (poll)
EINDHOVEN – De provincie Brabant heeft samen met de gemeente Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Breda en Dordrecht definitief gekozen voor een proef met de nachtbus. Het gaat om een proef van 3 jaar waarbij nachtbussen gaan rijden tussen steden in Brabant en de Randstad.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/brabant-kiest-definitief-voor-proef-met-nachtbus-poll-1.5469028
2015-11-23T10:07:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5321017.1477337180!image/image-5321017.jpg
Eindhoven,Openbaar vervoer
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Brabant kiest definitief voor proef met nachtbus (poll)

Brabant kiest definitief voor proef met nachtbus (poll)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN – De provincie Brabant heeft samen met de gemeente Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Breda en Dordrecht definitief gekozen voor een proef met de nachtbus. Het gaat om een proef van 3 jaar waarbij nachtbussen gaan rijden tussen steden in Brabant en de Randstad.

    De proef gaat in op zaterdag 19 december. De nachtbussen rijden van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag tussen 02.00 en 04.00 uur. Ze sluiten volgens de provincie aan op het Nachtnet van de NS in Rotterdam en Utrecht. Om de veiligheid van personeel en passagiers te garanderen, rijdt tijdens de ritten een beveiliger mee met de nachtbussen. 

    Kosten
    De kosten voor de proef met nachtbussen bedragen 300.000 euro voor de periode van 3 jaar. Dat bedrag wordt gedeeld, de provincie draagt 50 procent van de kosten en de deelnemende gemeenten dragen samen de overige 50 procent van de kosten. De kaartjes gaan waarschijnlijk tussen de 6 en 12 euro kosten, afhankelijk van de reisafstand. 

    Nachttrein
    Vanwege de hoge kosten werd eerder besloten om de proef met nachttreinen niet voort te zetten. “Voortzetting van Nachtnet met treinen vraagt om een bijdrage van ruim 7 ton. Dat is in verhouding met het aantal reizigers dat er gebruik van maakt een te grote investering”, aldus Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit.

    Uw mening

    De nachtbus is een prima aanvulling op het openbaar vervoer

    Laat uw uitgebreide reactie achter onder het artikel

    Toon resultaten