article
1.6655289
EINDHOVEN/HELMOND - Over ruim drie weken gaat de nieuwe dienstregeling van Hermes in. Slechts twee Phileassen blijven nog rijden, maar wel op waterstof.
Buslijnen in regio flink op de schop (poll)
EINDHOVEN/HELMOND - Over ruim drie weken gaat de nieuwe dienstregeling van Hermes in. Slechts twee Phileassen blijven nog rijden, maar wel op waterstof.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/buslijnen-in-regio-flink-op-de-schop-poll-1.6655289
2016-11-18T05:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6389178.1473849010!image/image-6389178.JPG
Eindhoven,Busvervoer,Hermes,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Buslijnen in regio flink op de schop (poll)

Buslijnen in regio flink op de schop (poll)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN/HELMOND - Over ruim drie weken gaat de nieuwe dienstregeling van Hermes in. Slechts twee Phileassen blijven nog rijden, maar wel op waterstof.

    Als op 11 december in Zuidoost-Brabant de nieuwe dienstregeling ingaat van busvervoerder Hermes, wordt een compleet nieuw wagenpark ingezet: in totaal 210 bussen vervangen de huidige 185 voertuigen.

    Phileas
    Niet het hele wagenpark wordt vervangen. Twee Phileassen, omgebouwd tot waterstofbus, blijven op de HOV-routes naar Airport en Veldhoven hun werk doen. De ombouw werd bekostigd door het rijk, de provincie, VDL en Hermes. De pilot met de Phileassen op waterstof duurt twee jaar.

    In de nieuwe dienstregeling, die online terug te vinden is op www.bravo.info (Bravo is de nieuwe naam voor het openbaar vervoer in Brabant) zijn de wijzigingen per lijn terug te vinden.

    HOV-bus
    Grosso modo zijn de veranderingen niet zo heel erg ingrijpend. Wel gaan op sommige lijnen vaker bussen rijden, óf juist wat minder. Ook wijzigen routes hier en daar. Op een aantal nieuwe lijnen wordt de HOV-bus ingezet. De frequentie van het aantal ritten per uur gaat op dit traject omhoog. Op de HOV-routes (naar Airport, Veldhoven, High Tech Campus, Woensel, Nuenen-West en Geldrop) gaan 18 meter lange elektrische bussen rijden. Hermes heeft er 43 gekocht en heeft daarmee naar eigen zeggen de grootste elektrische vloot in Europa.

    De nieuwe dienstregeling is door de vervoerder aangegrepen om buslijnen logischer te benummeren. Bussen in de spits krijgen alle een nummer uit de 100-reeks. Buurtbussen krijgen een nummer tussen 200 en 300. De daaropvolgende 100-reeks is voor de streekbussen, die volgens Hermes comfortabeler voor de reiziger zullen zijn dan de huidige exemplaren. De elektrische HOV-bussen krijgen een nummer uit de 400-serie; scholierenlijnen een uit de 600-reeks.

    Veel oude, vertrouwde lijnen 'verdwijnen' dus. De bussen met de nieuwe aanduidingen gaan over het algemeen wel dezelfde routes rijden als de huidige. Alle wijzigingen zijn terug te vinden op de website van Bravo.

    Uw mening

    Met de nieuwe dienstregeling wordt de bus een goed alternatief voor de auto

    Lees hier meer over het onderwerp

    Toon resultaten