article
1.6496172
EINDHOVEN - Een domper voor Eindhoven: Brainport wordt toch geen mainport, zegt minister Schultz. Teleurstellend nieuws voor Eindhoven.
Domper voor Eindhoven: Brainport toch geen mainport
EINDHOVEN - Een domper voor Eindhoven: Brainport wordt toch geen mainport, zegt minister Schultz. Teleurstellend nieuws voor Eindhoven.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/domper-voor-eindhoven-brainport-toch-geen-mainport-1.6496172
2016-10-05T19:33:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4849923.1428660479!image/image-4849923.jpg
Eindhoven,Gemeenteraad,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Domper voor Eindhoven: Brainport toch geen mainport

Domper voor Eindhoven: Brainport toch geen mainport

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Een domper voor Eindhoven: Brainport wordt toch geen mainport, zegt minister Schultz. Teleurstellend nieuws voor Eindhoven.

    Brainport wordt geen Mainport. Schiphol en de Rotterdamse haven blijven de belangrijkste pijlers waarop het economisch beleid van het kabinet-Rutte is gebaseerd. 

    Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur heeft dat woensdag aan de Tweede Kamer laten weten. Ze schrijft dat in een reactie van het kabinet op een rapport van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI).

    'Gemiste kans'
    De Eindhovense wethouder van Economische Zaken Staf Depla (PvdA) spreekt van een 'gemiste kans'. "De minister reageert op basis van het verleden, terwijl ze juist moet kijken naar de kansen van Nederland voor de toekomst." In het rapport, Mainports Voorbij, stelt de raad dat er de afgelopen jaren twee nieuwe economische pijlers zijn ontstaan in Nederland.

    Naast luchthaven Schiphol en de haven in Rotterdam zijn dat de ICT-structuur in en rond Amsterdam en Brainport in Zuidoost-Brabant. De raad vindt dat het kabinetsbeleid aan die ontwikkeling moet worden aangepast, om zo de verdere economische groei van Nederland veilig te stellen.

    Forse kritiek
    Onmiddellijk na het verschijnen van dat rapport, begin juli, kwam er - met name vanuit Rotterdam - forse kritiek op de conclusies. Die zouden onvoldoende recht doen aan de betekenis van de Rotterdamse zeehaven voor de Nederlandse economie.

    In feite onderschrijft Schultz die kritiek. Zij herbevestigt het belang van de zeehaven en ook van de luchthaven. En ze wijst er ook op dat de digitale infrastructuur een belangrijke bijdrage levert aan de economische groei van ons land en door het ministerie van Economische Zaken als derde mainport is erkend.

    Voor Brainport geldt dat niet, blijkt uit de brief. Wel wil de minister gaan werken aan een strategie waarbij de economische kerngebieden van Nederland - en dus ook Eindhoven - beter met elkaar verbonden worden.

    Kans verkeken
    De vorige burgemeester van Eindhoven Rob van Gijzel noemde het RLI-rapport een fikse opsteker voor Eindhoven en Brainport. De begin september vertrokken Van Gijzel rekende erop dat dit rapport er aan zou bijdragen dat er vanuit Den Haag meer aandacht en - vooral geld - voor Zuidoost-Brabant zou komen. Daarmee zou het vestigingsklimaat voor bedrijven verbeterd kunnen worden, wat de economie en werkgelegenheid ten goede zou komen.

    De kans dat dit gebeurt naar aanleiding van het RLI-rapport lijkt nu verkeken. Wel heeft minister-president Rutte op Prinsjesdag toegezegd dat er onderzoek komt naar de wijze waarop de grote steden geld krijgen uit het gemeentefonds.

    Nu krijgt Eindhoven 1,56 euro per jaar per inwoner, veel minder dan de andere grote steden. De verwachting is dat dit bedrag met 25 euro per jaar omhoog gaat.