article
1.6229406
EINDHOVEN - Supersnelle elektrische fietsen moeten over een halfjaar op kenteken staan én WA-verzekerd zijn. Maar voor honderden, zo niet duizenden, hogesnelheidsfietsen is dat zo goed als onmogelijk.
E-bikes eigenlijk brommers, veel 'speedbikes' niet te verzekeren (kaart)
EINDHOVEN - Supersnelle elektrische fietsen moeten over een halfjaar op kenteken staan én WA-verzekerd zijn. Maar voor honderden, zo niet duizenden, hogesnelheidsfietsen is dat zo goed als onmogelijk.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/e-bikes-eigenlijk-brommers-veel-speedbikes-niet-te-verzekeren-kaart-1.6229406
2016-07-30T05:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4289201.1441830429!image/image-4289201.jpg
Eindhoven,Detailhandel,Fiets,hermes,Acht
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / E-bikes eigenlijk brommers, veel 'speedbikes' niet te verzekeren (kaart)

E-bikes eigenlijk brommers, veel 'speedbikes' niet te verzekeren (kaart)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een elektrische fiets. Foto ter illustratie.
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Supersnelle elektrische fietsen moeten over een halfjaar op kenteken staan én WA-verzekerd zijn. Maar voor honderden, zo niet duizenden, hogesnelheidsfietsen is dat zo goed als onmogelijk.

    Her en der worden de tussen de drie en vijf mille kostende tweewielers nog als nieuw te koop aangeboden. Van buitenlandse makelij, waarvan het Zwitserse merk Flyer één van de bekendste is.

    Fiets wordt brommer
    Eindhovenaar Leo van Bakel (69) heeft zo'n fiets. Er zit nieuwe wetgeving aan te komen waardoor vanaf 1 januari 2017 Van Bakel's fiets eigenlijk een brommer is. Dus met verplicht een geel kenteken én WA-verzekering. En een lijst met andere eisen aan zijn fiets. Het probleem is dat hij dat kenteken niet kan aanvragen. Zijn in 2014 gekochte fiets mist een bepaald document voor voertuigen, zeg maar een 'geboorte-certificaat'. Zonder dat papiertje is het op kenteken zetten onmogelijk.

    "De afgelopen maanden ben ik bijna non-stop bezig geweest om voor mijn fiets een kenteken te krijgen", zegt Van Bakel. "Ik ben niet juridisch onderlegd, maar het kan nooit de bedoeling van regelgeving zijn dat die voor een bepaalde categorie onuitvoerbaar is."

    Aanpassingspakket
    De Nederlandse importeur van Van Bakel's fiets, Amazing Wheels, pleit bij de RDW dan ook voor een coulance-regeling. De RDW laat desgevraagd weten in overleg te gaan over de situatie met onder meer het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Bovag. Dat gebeurt half augustus. Daarbij wordt onder meer besproken of het mogelijk is om met een aanpassingspakket en een summiere controle de fietsen alsnog legaal op de weg toe te staan.

    Lees alles over dit onerwerp in het ED van zaterdag of in de digitale krant.