article
1.6267793
EINDHOVEN - De binnenstad van Eindhoven trekt nu 18 procent meer passanten dan in 2014. Retailspecialiste Emma Briggs mag met deze cijfers winkelketens verleiden om zich hier te vestigen.
Gemeente wil meer winkelketens aan binnenstad Eindhoven binden
EINDHOVEN - De binnenstad van Eindhoven trekt nu 18 procent meer passanten dan in 2014. Retailspecialiste Emma Briggs mag met deze cijfers winkelketens verleiden om zich hier te vestigen.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/gemeente-wil-meer-winkelketens-aan-binnenstad-eindhoven-binden-1.6267793
2016-08-16T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6267795.1471291424!image/image-6267795.JPG
Eindhoven,Binnenstad Eindhoven,Detailhandel,Winkel,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Gemeente wil meer winkelketens aan binnenstad Eindhoven binden

Gemeente wil meer winkelketens aan binnenstad Eindhoven binden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Emma Briggs.
      Fotograaf
    EINDHOVEN - De binnenstad van Eindhoven trekt nu 18 procent meer passanten dan in 2014. Retailspecialiste Emma Briggs mag met deze cijfers winkelketens verleiden om zich hier te vestigen.

    Nee, een historische binnenstad heeft Eindhoven niet. Maar maakt dat de stad lelijk? Briggs vindt van niet. "Het rauwe randje met al die oude fabrieksgebouwen, ik vind het prachtig."

    Omzet
    Briggs is sinds drie maanden namens de gemeente verantwoordelijk voor de acquisitie ofwel het werven van toonaangevende winkels voor de Eindhovense binnenstad. "En dan is een historische binnenstad mooi, maar uiteindelijk draait het toch om de omzet die er in een winkelcentrum gedraaid wordt. En als het gaat om omzetvolumes zit Eindhoven bij grote ketens altijd in de top drie van Nederland. Een stijging van 18 procent meer passanten in twee jaar tijd laat bovendien zien dat het nog steeds beter gaat. In de detailhandel gelden straten met meer dan 9 miljoen passanten als top. De Demer heeft er 12,5 miljoen. Dan tel je dus wel mee op landelijk niveau."

    Onbekend
    Maar met alleen een mooi rapport staat Eindhoven nog niet bij alle gewenste retailers op de radar. En daar mag Briggs dus het verschil maken. "Kijk naar jezelf. Van de wat onbekendere landen kennen we meestal de hoofdstad en met een beetje geluk nog één andere grote stad. Dat geldt ook voor veel winkelketens. Steden als Amsterdam en Den Haag hebben wat dat betreft meer bekendheid. Maar als je ze kunt laten zien wat Eindhoven allemaal te bieden heeft, komt die interesse vanzelf."

    Google
    En dat begint volgens Briggs bijvoorbeeld met het duiden van cijfers. "Volgens Google hebben we 225.000 inwoners, maar ons verzorgingsgebied is veel groter dan alleen de stad. De hele regio, zelfs een deel van België. Een bereik van wel 750.000 mensen. In de Randstad zitten concurrerende steden veel dichter op elkaar."

    Lees dinsdag het hele artikel in het ED, of via de digitale krant.