article
1.5782506
EINDHOVEN - Het klinkt mooi, idyllisch bijna: Eindhoven vol met groene taxi's. Fraaie elektrische auto's, die glimmend en zachtjes zoemend de reizigers van de ene plek in Brainport naar de andere brengen.
Groene taxi's in Eindhoven: droom of straks werkelijkheid?
EINDHOVEN - Het klinkt mooi, idyllisch bijna: Eindhoven vol met groene taxi's. Fraaie elektrische auto's, die glimmend en zachtjes zoemend de reizigers van de ene plek in Brainport naar de andere brengen.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/groene-taxi-s-in-eindhoven-droom-of-straks-werkelijkheid-1.5782506
2016-03-02T20:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4265291.1472214227!image/image-4265291.jpg
Eindhoven,Gemeenteraad,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Groene taxi's in Eindhoven: droom of straks werkelijkheid?

Groene taxi's in Eindhoven: droom of straks werkelijkheid?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Het klinkt mooi, idyllisch bijna: Eindhoven vol met groene taxi's. Fraaie elektrische auto's, die glimmend en zachtjes zoemend de reizigers van de ene plek in Brainport naar de andere brengen.

    Zonder uitstoot van vieze stoffen. Als het aan de linkse partijen in de Eindhovense gemeenteraad ligt, is dit mooie plaatje over een paar jaar geen sprookje meer maar werkelijkheid.

    Oplader
    Het lijkt er alleen op dat de praktijk heel wat weerbarstiger is. Want tussen droom en daad staan niet alleen wetten in de weg, en praktische bezwaren. Maar vooral ook geld. Heel veel geld. Er zijn namelijk nog maar heel weinig elektrische auto's die een actieradius hebben waardoor ze geschikt zijn als taxi.

    Ja, de Tesla. Maar die kost meer dan een ton. En er zijn maar weinig taxichauffeurs die de middelen hebben om daar in te investeren. De andere elektrische auto's komen nu nog - op stroom - niet veel verder dan 70 tot 120 kilometer. Dan moeten ze of aan de oplader, wat weer uren laadtijd kost, of overschakelen op benzine. En dat is weer slecht voor het milieu.


    Kloof
    Zie daar de kloof die Eindhovense politiek en de taxiwereld van elkaar scheidt. "We willen wel de kant op die de gemeenteraad ons wijst. Maar we kunnen nog niet. Niet nu, tenminste. Dat kan pas over een paar jaar" vat Jan Zaaijer de kwestie samen. Zaaijer is oud-voorzitter van de KNV Taxi en door de Eindhovense taxi-ondernemers in de arm genomen om het overleg met de gemeente over de toekomst van de Eindhovense taxiwereld in goede banen te leiden.


    Het college van B en W wil dat er in Eindhoven straks alleen nog maar tto's zijn: toegelaten taxi-organisaties met een vergunning van de gemeente, waarin zzp'ende taxichauffeurs samenwerken.Dat moet de rust en orde – en niet te vergeten de veiligheid – op de plek waar de vrije taxi's hun passagiers oppikken, het centraal station in Eindhoven, ten goede komen.

    Gratis oplaadpunt
    De gemeenteraad is dat met het college eens. Maar een deel van de raad, met name GroenLinks, PvdA en D66, wil daarin nog een stap verder gaan. Die fracties vinden dat de taxi-chauffeurs werk moeten maken van het terugdringen van de uitstoot van CO2 en op termijn overstappen op milieuvriendelijke, en dus elektrische auto's.

    Ook de Eindhovense taxi-ondernemers willen de stap naar de tto's wel maken, blijkt. Maar de extra stap die de gemeenteraad hen wil laten maken, is er nog eentje te ver. "Die komt net iets te vroeg," vindt Zaaijer.

    Maar wat als de gemeente Eindhoven een en ander faciliteert, vraagt PvdA-raadslid Arnold Raaijmakers zich af. "Wij zorgen voor vrije busbanen, waar de taxi's over kunnen rijden. Wij zorgen voor voldoende gratis oplaadpunten voor de auto's. Wat dan?"

    Toekomst
    Dan nog blijft voorlopig de wens de vader van de gedachte, aldus Zaaijer, die wel toezegt samen met de Eindhovense taxi-ondernemers tot een reële tijdsplanning te zullen komen.

    In april debatteert de Eindhovense gemeenteraad over de toekomst van de taxi's.