article
1.6745994
EINDHOVEN - Je zou bijna zeggen dat je in het jaar 2066 bent beland, maar eigenlijk ben je simpelweg in één van de nieuwe elektrische bussen gestapt. Uitgerust met nieuwe technische snufjes en een wat 'ufo-achtige' uitstraling, rijden de 43 futuristische bussen deze week hun eerste ritten door de stad.
Hoe bevallen de nieuwe elektrische bussen in Eindhoven?
EINDHOVEN - Je zou bijna zeggen dat je in het jaar 2066 bent beland, maar eigenlijk ben je simpelweg in één van de nieuwe elektrische bussen gestapt. Uitgerust met nieuwe technische snufjes en een wat 'ufo-achtige' uitstraling, rijden de 43 futuristische bussen deze week hun eerste ritten door de stad.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/hoe-bevallen-de-nieuwe-elektrische-bussen-in-eindhoven-1.6745994
2016-12-21T02:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6748133.1481927740!image/image-6748133.jpg
Eindhoven,Busvervoer,Openbaar vervoer
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Hoe bevallen de nieuwe elektrische bussen in Eindhoven?

Hoe bevallen de nieuwe elektrische bussen in Eindhoven?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Je zou bijna zeggen dat je in het jaar 2066 bent beland, maar eigenlijk ben je simpelweg in één van de nieuwe elektrische bussen gestapt. Uitgerust met nieuwe technische snufjes en een wat 'ufo-achtige' uitstraling, rijden de 43 futuristische bussen deze week hun eerste ritten door de stad.

    Er is veel veranderd voor zowel de busreizigers als de buschauffeurs en dat is wennen. Op een oproep op onze site kwamen dan ook veel reacties.

    Duurzaam
    De bussen zijn een stuk langer, waardoor er meer mensen meekunnen en ze rijden stil en duurzaam. "Geeft echt een tramgevoel. Snel, stil en op tijd. En geen uitstoot", laat Ton Wouters weten in een reactie op onze website. Maar de stilte waarmee de bus rijdt, kent ook nadelen. "Ze zijn zo stil dat je ze niet hoort aankomen. Stak laatst de straat over, komt er in een keer zo'n bus om de hoek zoeven", plaatst Harrie Deckers in een reactie. In de elektrische bussen is wifi beschikbaar en zijn er ingebouwde USB-poorten. Vooral jongeren ervaren dit als een pluspunt.

    Buschauffeurs
    Ook buschauffeurs Cynthia van Rennes en Bob van Dongen zijn tevreden. Rennes en Van Dongen zijn vooral trots en vereerd dat ze in een elektrische bus mogen rijden, maar 
    geven ook aan dat ze nog zoekende zijn naar de beste manier om de bus te besturen, zodat de capaciteit optimaal en zuinig gebruikt wordt. "Het comfort van de bussen doet echt goed aan de reisbeleving zowel voor ons als de reiziger. Het is een vooruitgang 'plus'", aldus Van Dongen.

    Gestrand
    E
    r is nog ruimte voor verbetering vinden zowel reizigers als buschauffeurs. De afgelopen anderhalve week is het een paar keer voorgekomen dat nieuwe bussen uitvielen en weggesleept moesten worden. Juul van Hout, directeur Hermes OV, legt uit dat er een enorm logistiek systeem achter zit. "Eindhoven is de eerste die het aandurft om met zoveel elektrische bussen tegelijk te starten. Iedereen werkt hard, ook voor ons is het de eerste keer", licht Van Hout toe. 

    Lees het uitgebreide artikel in het ED van woensdag of in de digitale krant.