article
1.6170002
EINDHOVEN - De directeur van Eindhoven Airport verdient fors meer dan de Balkenende-norm. Directeur Joost Meijs krijgt jaarlijks een bedrag van 269.000 euro. Dat is 1,68 keer de Balkenende-norm van 179.000 euro per jaar - het salaris van een minister, zo berekende GroenLinks in de Eindhovense gemeenteraad.
Kritiek op topsalaris bij Eindhoven Airport
EINDHOVEN - De directeur van Eindhoven Airport verdient fors meer dan de Balkenende-norm. Directeur Joost Meijs krijgt jaarlijks een bedrag van 269.000 euro. Dat is 1,68 keer de Balkenende-norm van 179.000 euro per jaar - het salaris van een minister, zo berekende GroenLinks in de Eindhovense gemeenteraad.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/kritiek-op-topsalaris-bij-eindhoven-airport-1.6170002
2016-07-05T22:33:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.2070984.1350499512!image/image-2070984.JPG
Eindhoven,Gemeenteraad,Eindhoven Airport,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Kritiek op topsalaris bij Eindhoven Airport

Kritiek op topsalaris bij Eindhoven Airport

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Joost Meijs foto Irene Wouters
    EINDHOVEN - De directeur van Eindhoven Airport verdient fors meer dan de Balkenende-norm. Directeur Joost Meijs krijgt jaarlijks een bedrag van 269.000 euro. Dat is 1,68 keer de Balkenende-norm van 179.000 euro per jaar - het salaris van een minister, zo berekende GroenLinks in de Eindhovense gemeenteraad.

    De partij vindt dat veel en te veel, stelt fractievoorzitter Rik Thijs. "Dit is ongewenst en onacceptabel", aldus Thijs dinsdagavond tijdens een vergadering van de raad. "Wij vinden dat hier iets aan gedaan moet worden, gezien de voorbeeldfunctie die ook Eindhoven Airport heeft."

    Het Eindhovense college van B en W is die mening eveneens toegedaan, zo bleek dinsdagavond, evenals het provinciebestuur. Eindhoven en de provincie hebben ieder 24,5 procent van de aandelen van de Eindhovense vliegbasis in bezit, 51 procent is in handen van luchthaven Schiphol.

    Beloning
    "De beloning is toegekend door de raad van commissarissen van het vliegveld", zo legt wethouder Wilbert Seuren (D66) van Financiën uit. Omdat de provincie en Eindhoven niet de meerderheid van de aandelen hebben, konden ze hier geen vuist tegen maken. "Want ook wij vinden 'em te hoog", zegt Seuren.

    Volgens Rik Thijs zijn er toch wel mogelijkheden er iets aan te doen. Schiphol is voor bijna zeventig procent in hand van de Staat. "Een lobby via die weg moet dus kans van slagen hebben", aldus de fractievoorzitter van GroenLinks.

    De beloning van de topman van Eindhoven Airport valt niet onder de wet normering topsalarissen (Wnt). Die geldt voor de beloningen van ambtenaren en van de semi-publieke sector, zoals de zorg en de woningbouwcorporaties.

    Beleid

    De Wnt geldt niet voor staatsdeelnemingen zoals Eindhoven Airport en ook Schiphol zijn. Wel is het beleid van minister Jeroen Dijsselbloem (PvdA) van financiën dat de overheid zijn stem als enig aandeelhouder of grootaandeelhouder laat gelden.

    Zo is de salarisstijging van topman Jos Nijhuis van luchthaven Schiphol de afgelopen jaren aan banden gelegd. Hij verdient nu ongeveer 410.000 euro per jaar.