article
1.6773679
EINDHOVEN - Natasja Kensmill duikt met haar werk altijd in de geschiedenis. Die is nu eenmaal bepalend voor wat wij op dit moment doen, en dus ook sturend voor wat de mensen in de toekomst uitspoken - zo is haar opvatting.
Kunstenares Natasja Kensmill duikt in de geschiedenis
EINDHOVEN - Natasja Kensmill duikt met haar werk altijd in de geschiedenis. Die is nu eenmaal bepalend voor wat wij op dit moment doen, en dus ook sturend voor wat de mensen in de toekomst uitspoken - zo is haar opvatting.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/kunstenares-natasja-kensmill-duikt-in-de-geschiedenis-1.6773679
2016-12-22T13:12:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5098422.1437486720!image/image-5098422.jpg
Eindhoven,Cultuur,Kunst
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Kunstenares Natasja Kensmill duikt in de geschiedenis

Kunstenares Natasja Kensmill duikt in de geschiedenis

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Natasja Kensmill duikt met haar werk altijd in de geschiedenis. Die is nu eenmaal bepalend voor wat wij op dit moment doen, en dus ook sturend voor wat de mensen in de toekomst uitspoken - zo is haar opvatting.

    Buiten dat heeft de kunstenares een voorkeur voor thema's als geweld en religieus fanatisme. In haar werk zie je dan ook nogal eens skeletten en doodskoppen terug. Ook niet toevallig: ze heeft een voorliefde voor zwarte en grijze tinten.

    Romanovs en Wederdopers
    Maakte Kensmill (1973) eerder indruk met onder meer een serie over de Romanovs, in het Van Abbe laat ze werk zien dat is geënt op de geschiedenis van de Wederdopers. Dat was een religieuze groepering in het Europa van de 16de eeuw, die onder meer stelde dat alleen volwassenen gedoopt mochten worden en er verder tamelijk radicale opvattingen op nahield. 'Zuiverheid' van de groep was een groot goed en wie daar van afweek, werd met harde hand teruggefloten. Jan van Leiden (ja, die van het spreekwoord) was een van de leiders van het gezelschap.

    Martelaersspiegel
    Voor haar serie heeft Kensmill zich laten inspireren door De Martelaersspiegel, een boek van Thieleman van Braght uit de 17de eeuw. Het beschrijft de gebeurtenissen van doopsgezinde martelaren. De illustraties in dat boek en uiteraard ook de tekst: je wordt er niet vrolijk van. Kensmill heeft de afgrijselijke beelden op haar manier vertolkt en nu eens niet op papier of doek, maar op zijde lappen die vrij in de museumzaal hangen.

    Die zachtheid van de ietwat wuivende stof en het vlotte, soms zelfs zeer dynamische handschrift van Kensmill, maken dat haar werk zeer eigentijds oogt. En het zet tegelijkertijd een brug open naar vergelijkingen met de tijd van nu. De onthoofding van een man in het Duitsland in de 15de eeuw of die van een man in Syrië, een maand geleden: de link is niet zo moeilijk te leggen. Extremisme en - al dan niet door religie ingegeven - fanatisme: het is van alle tijden en Kensmill vraagt er op haar manier terecht aandacht voor.

    Lees meer in het ED van donderdag of in de digitale krant.