article
1.5314998
EINDHOVEN - Volgens marathondirecteur Edgar de Veer is het de bedoeling dat de Marathon Eindhoven uitgroeit tot een proeftuin voor innovatie, waarbij met name zogenaamde start-ups betrokken zijn en worden geholpen.
Marathon Eindhoven is sportieve proeftuin
EINDHOVEN - Volgens marathondirecteur Edgar de Veer is het de bedoeling dat de Marathon Eindhoven uitgroeit tot een proeftuin voor innovatie, waarbij met name zogenaamde start-ups betrokken zijn en worden geholpen.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/marathon-eindhoven-is-sportieve-proeftuin-1.5314998
2015-10-08T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5267342.1444250425!image/image-5267342.jpg
Eindhoven,Atletiek,Evenement,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Marathon Eindhoven is sportieve proeftuin

Marathon Eindhoven is sportieve proeftuin

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Volgens marathondirecteur Edgar de Veer is het de bedoeling dat de Marathon Eindhoven uitgroeit tot een proeftuin voor innovatie, waarbij met name zogenaamde start-ups betrokken zijn en worden geholpen. 

    Hieronder staat een aantal vernieuwingen opgesomd:

    RunR van Ato-Gear

    Het gaat hierbij om 'slimme' inlegzolen die de voetafwikkeling tijdens het hardlopen meten. De gegevens worden doorgegeven naar een app. Daaruit kan worden opgemaakt welke oefeningen het best kunnen worden gedaan en hoe de loper zijn stijl moet aanpassen om nog beter te lopen.

    Digitale goodiebag

    De organisatie stuurt de deelnemers in de week voor de marathon een e-mail met daarin acties en aanbiedingen. Ook krijgen ze digitale post drie dagen na de loop. Normaal werd die reclame aangeboden in een zak met flyers en folders. Volgens Edgar de Veer is 'Eindhoven' de eerste die dit doet: "We gaan kijken of er verschil zit in de respons ten opzichte van de oude manier."

    Marathon Eindhoven-app

    Daarmee kunnen vijf deelnemers tegelijkertijd worden gevolgd. De Veer: "Ik denk dat over een paar jaar een privéstream volgt waarmee je één persoon in het bijzonder de hele marathon kunt volgen." De app is gratis.

    Finishtorens

    De traditionele finishboog is vanaf deze editie verleden tijd. De Veer: "Doordat elke marathon een boog heeft, is een marathon op foto's niet altijd meteen te herkennen. 'Eindhoven' is straks wel meteen te herkennen omdat we de enige marathon zijn met twee finishtorens. Het ontbreken van een boog is ook praktisch tijdens het afbreken van het parcours. Je kunt dan verkeer sneller weer toelaten op de weg."

    Live Facebook-activatie

    Deelnemers kunnen toestemming geven aan de marathon-organisatie om tijdens het evenement tot vijf Facebook-statusupdates te plaatsen op zijn of haar eigen Facebookpagina. De Veer: "Dat gebeurt op vaste punten, afhankelijk van de afstand die je loopt. Het gaat om standaardteksten waarin de loper vraagt aan degenen die langs het parcours staan, hem of haar aan te moedigen. We doen dit omdat veel mensen de behoefte hebben hun ervaringen te delen."