article
1.5411935
EINDHOVEN - Snelweg A67 krijgt over 7 jaar aan beide kanten een derde rijstrook, als het aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen ligt. De bewindsvrouw wil tussen 2022 en 2024 de druk met vrachtverkeer bereden en als onveilig ervaren route verbreden.
Minister wil extra rijstrook snelweg A67 over 7 jaar
EINDHOVEN - Snelweg A67 krijgt over 7 jaar aan beide kanten een derde rijstrook, als het aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen ligt. De bewindsvrouw wil tussen 2022 en 2024 de druk met vrachtverkeer bereden en als onveilig ervaren route verbreden.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/minister-wil-extra-rijstrook-snelweg-a67-over-7-jaar-1.5411935
2015-11-06T00:58:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4283931.1395737160!image/image-4283931.jpg
Eindhoven,Verkeer,Provincie,Mobiliteit,Ministerie,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Minister wil extra rijstrook snelweg A67 over 7 jaar

Minister wil extra rijstrook snelweg A67 over 7 jaar

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Snelweg A67 krijgt over 7 jaar aan beide kanten een derde rijstrook, als het aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen ligt. De bewindsvrouw wil tussen 2022 en 2024 de druk met vrachtverkeer bereden en als onveilig ervaren route verbreden.

    Het gaat om het stuk tussen Eindhoven en Asten. Het rijk wil er maximaal 150 miljoen euro voor uittrekken. De provincie betaalt zelf 55 miljoen mee.

    Alternatief voor de Ruit
    Daarover heeft Schultz van Haegen donderdagavond laat een brief gestuurd aan de Tweede Kamer. Het schrijven is opgesteld nadat de minister overleg had gevoerd met provinciebestuurder Christophe van der Maat. De VVD'er was overdag in Den Haag om met zijn partijgenoot te spreken over een alternatief voor de Ruit om Eindhoven. Doordat die eerder was afgeschoten, lag er nog 271 miljoen euro aan Haags geld op de plank voor een betere bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant.

    Verkeersoplossing
    Het is de provincie dus gelukt om dat geld voor verbreding van de A67 aan te wenden, op voorwaarde dat de Tweede Kamer daarmee later deze maand instemt. Die kans is groot, want de wens om verbreding van de A67 leeft sterk in de regio. De Kamer heeft eerder aangegeven dat zij graag geld wil vrijmaken voor een verkeersoplossing die door Zuidoost-Brabant omarmd wordt. Dat was met de Ruit niet het geval.

    Voordelen
    Verkeersdeelnemers in de regio kunnen nog meer voordelen tegemoet zien. De minister wil bijvoorbeeld ook de A58 tussen Eindhoven en Tilburg 2 jaar eerder verbreden dan gepland: in 2020. Daarnaast wil Schultz van Haegen de in- en uitvoegstroken van de A67 tussen Eindhoven en Venlo verlengen. Ook heeft zij toegezegd een onderzoek te starten naar oplossingen voor de vele files op de Randweg Eindhoven tussen Best en Eindhoven in zuidelijke richting en de A2 tussen Eindhoven en Weert.

    Slimme technieken
    Naast al het extra asfalt maakt het rijk ook 30 miljoen euro vrij voor het ontwikkelen en installeren van slimme technieken die de doorstroom en veiligheid van snelwegverkeer moet verbeteren. Dit was ook een voorstel van de provincie. Zij draagt op haar beurt hiervoor nog eens 25 miljoen euro bij. Van bedrijven wordt verwacht dat zij 40 miljoen investeren. De smart mobility moet actief worden op de A58 en A67 tussen Breda en Venlo, de A50 tussen Eindhoven en Veghel, de A67 tussen Eersel en knooppunt De Hogt, de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch, de A2 tussen Eindhoven en Echt (Limburg) en de N279.