article
1.6530137
EINDHOVEN - De jongste in het publiek was 'n jaartje of tien en, ja: er waren ook wel wat grijze of kalende hoofden te zien, maar het merendeel van de bezoekers was twintiger. En daarom had Stefan Rosu na afloop een brede glimlach op zijn gezicht. 'Music & Talks' van Philharmonie Zuidnederland is een nieuwe loot aan het programma van het gezelschap.
Music & Talks bij PhilZuid: alsof het zo hoort
EINDHOVEN - De jongste in het publiek was 'n jaartje of tien en, ja: er waren ook wel wat grijze of kalende hoofden te zien, maar het merendeel van de bezoekers was twintiger. En daarom had Stefan Rosu na afloop een brede glimlach op zijn gezicht. 'Music & Talks' van Philharmonie Zuidnederland is een nieuwe loot aan het programma van het gezelschap.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/music-talks-bij-philzuid-alsof-het-zo-hoort-1.6530137
2016-10-14T13:05:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6530311.1476452204!image/image-6530311.jpg
Eindhoven,Klassieke muziek,Philharmonie Zuidnederland,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Music & Talks bij PhilZuid: alsof het zo hoort

Music & Talks bij PhilZuid: alsof het zo hoort

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Philharmonie Zuidnederland in het Klokgebouw.
    EINDHOVEN - De jongste in het publiek was 'n jaartje of tien en, ja: er waren ook wel wat grijze of kalende hoofden te zien, maar het merendeel van de bezoekers was twintiger. En daarom had Stefan Rosu na afloop een brede glimlach op zijn gezicht. 'Music & Talks' van Philharmonie Zuidnederland is een nieuwe loot aan het programma van het gezelschap.

    Het moet jongeren enthousiast maken voor klassieke muziek. Donderdagavond was er een tweede editie in het Klokgebouw in Eindhoven en die pakte uitstekend uit.

    Het begint gelijk al bij binnenkomst: geen statige fauteuils, maar simpele, goede stoeltjes en voor de laatkomers al even eenvoudige poefs. Links in de hal – waar je vanaf volgende week struikelt over eigentijds design – een foodtrucker, mét tap. En als je dan je drankje drinkt, dimt het licht en hoor je een riedeltje, achter je: een klarinet. Vóór je, een andere, zwaardere riedel: hobo. De musici dragen lampjes op hun voorhoofd en naarmate er meer collega's bijkomen, vormt zich langzaam een vrijwel compleet symfonieorkest dat de stoelen inneemt en het 17e pianoconcert van Mozart inzet.

    Dat gebeurt onder de bezielende leiding van de Britse dirigent Jonathon Heyward die met een zeer uitgeproken en enthousiasmerende mimiek en lichaamstaal het hele gezelschap opzweept. Soliste Daria van den Bercken zit niet – zoals gewoonlijk – al vanaf het begin achter de vleugel, maar komt tijdens de uitvoering rustig op en begint haar spel. En na afronding begint diezelfde Van den Bercken vlotjes aan een betoog over schoonheid en elegantie. In keurig Engels, opdat ook de aanwezige (buitenlandse) studenten en andere gasten haar verhaal kunnen volgen. Volgt de première van Walking Through Rameau van de ook aanwezige componist David Dramm en na weer rustige praatjes van zowel Van den Bercken als Heyward volgt Les Boréades van Jean-Philippe Rameau.

    Het is allemaal alsof het zo hoort; dát is het kenmerk van 'Music & Talks'. Zowel de musici als het publiek zijn meer ontspannen dan tijdens een reguliere uitvoering. Zo kan er best hier en daar een lachje vanaf en als er eens een glas omkiepert op de betonnen vloer dan zit niet iedereen gelijk stijf rechtop, maar luistert gewoon lekker verder.

    En na afloop drink je samen met bijvoorbeeld de percussionist en de solist een drankje en klaag je over de slechte akoestiek van het Klokgebouw. Want dat is wel een minpuntje: veel van de muziek wordt simpelweg weggezogen door de kale, harde hal. Het zou slim zijn om een andere ruimte te vinden die iets meer recht doet aan de klassieke muziek. Kan PhilZuid-directeur Rosu nóg harder glimlachen na het optreden.