article
1.6738334
EINDHOVEN - Spoorwegbeheerder ProRail verbetert nog eens zo'n 400 seinen langs het spoor, een aanzienlijk deel daarvan in Brabant. Het systeem zet treinen stil als de machinist een rood sein over het hoofd ziet.
Treinen krijgen beter remsysteem langs spoor in Noord-Brabant
EINDHOVEN - Spoorwegbeheerder ProRail verbetert nog eens zo'n 400 seinen langs het spoor, een aanzienlijk deel daarvan in Brabant. Het systeem zet treinen stil als de machinist een rood sein over het hoofd ziet.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/treinen-krijgen-beter-remsysteem-langs-spoor-in-noord-brabant-1.6738334
2016-12-14T12:57:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6171812.1468418722!image/image-6171812.JPG
Deurne,Eindhoven,Helmond,Trein,Spoorwegverkeer
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Treinen krijgen beter remsysteem langs spoor in Noord-Brabant

Treinen krijgen beter remsysteem langs spoor in Noord-Brabant

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Spoorwegbeheerder ProRail verbetert nog eens zo'n 400 seinen langs het spoor, een aanzienlijk deel daarvan in Brabant. Het systeem zet treinen stil als de machinist een rood sein over het hoofd ziet. 

    Mede naar aanleiding van de commotie die eerder dit jaar ontstond over het te veel aan goederentreinen dat over de Brabantroute reed, besloot ProRail om deze route prioriteit te geven. In de loop van volgend jaar zullen alle nog resterende seinen voorzien zijn van het zogenaamde ATB-vv systeem. 

    20 miljoen
    Het 'automatische treinbeïnvloedingssysteem' bestaat al veel langer. De eerste generatie  werkt echter alleen als treinen met meer dan 40 km/uur door rood rijden. De verbeterde versie zet elke trein stil, ongeacht zijn snelheid. De aanpassing van de 400 seinen kost 20 miljoen euro. 
    Nederland telt 5500 seinen. Eerder al werden 2500 exemplaren verbeterd. Daar komen er nu dus nog eens 400 bij.

    Dichtligtijden
    ProRail gaat ook de strijd aan met de lange 'dichtligtijden' van spoorwegovergangen vlak naast stations. Onder meer in Helmond en Deurne is dat een probleem. Door het plaatsen van aftelklokken op het perron wordt het voor de machinist makkelijker om zo stipt mogelijk te vertrekken. De slagbomen zijn daardoor minder lang gesloten.