article
1.6206635
EINDHOVEN - De manier waarop Chris Froome in de achtste etappe van de Tour de France afdaalde van de Col de Peyresourde, was spectaculair. Maar het was zeker niet de meest aerodynamische houding.
TU Eindhoven: 'Houding van Froome bij afdaling was spectaculair maar niet aerodynamisch'
EINDHOVEN - De manier waarop Chris Froome in de achtste etappe van de Tour de France afdaalde van de Col de Peyresourde, was spectaculair. Maar het was zeker niet de meest aerodynamische houding.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/tu-eindhoven-houding-van-froome-bij-afdaling-was-spectaculair-maar-niet-aerodynamisch-1.6206635
2016-07-20T08:52:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6206639.1469004966!image/image-6206639.jpg
Eindhoven,Wielrennen,Technische Universiteit Eindhoven,Chris Froome,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / TU Eindhoven: 'Houding van Froome bij afdaling was spectaculair maar niet aerodynamisch'

TU Eindhoven: 'Houding van Froome bij afdaling was spectaculair maar niet aerodynamisch'

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De houding van Chris Froome
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bert Blocken
    EINDHOVEN - De manier waarop Chris Froome in de achtste etappe van de Tour de France afdaalde van de Col de Peyresourde, was spectaculair. Maar het was zeker niet de meest aerodynamische houding.

    Tot die conclusie komen onderzoekers van drie universiteiten, onder aanvoering van prof. ir. Bert Blocken van de TU/e. Froome ging razendsnel de Peyresourde af en boekte een voorsprong van dertien seconden, zittend op de stang van zijn fiets, vlak tegen het stuur aan.

    Volgens Blocken en de andere onderzoekers ondervinden renners die gewoon op hun zadel blijven zitten en hun bovenlijf zo horizontaal mogelijk houden, minder luchtweerstand. En zijn dus per saldo sneller. Nog sneller is de tijdrijder met aerodynamische helm op en met een stuur waar de renner met zijn onderarmen op hangt.

    De dertien seconden winst op zijn achtervolgers dankt Froome eerder aan zijn koppositie vlak voor de afdaling, zegt Blocken. Daardoor kon hij iets eerder aan zijn afdaling beginnen en daar is zijn voorsprong ontstaan.

    De onderzoekers raden Froomes houding af: "Het is gevaarlijk. Correcties met het stuur kunnen op deze manier eerder leiden tot een valpartij. Gelukkig was de weg tijdens de afdaling vlak, zonder putten en builen", aldus Blocken.