article
1.6523390
EINDHOVEN - De maatregelen op de Vestdijk in hartje Eindhoven moeten tot 50 procent minder verkeer gaan leiden. Dat kan ook wel, want volgens de gegevens van de gemeente zit er minstens 60 procent aan doorgaand verkeer op de binnenring daar.
Vestdijk Eindhoven: 50 procent minder auto's na herinrichting
EINDHOVEN - De maatregelen op de Vestdijk in hartje Eindhoven moeten tot 50 procent minder verkeer gaan leiden. Dat kan ook wel, want volgens de gegevens van de gemeente zit er minstens 60 procent aan doorgaand verkeer op de binnenring daar.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/vestdijk-eindhoven-50-procent-minder-auto-s-na-herinrichting-1.6523390
2016-10-12T21:05:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6523144.1476299953!image/image-6523144.jpg
Eindhoven,B&W,Centrumvisie,Verkeer,Ondernemer,Detailhandel,Fiets,Auto,Mobiliteit,Binnenstad Eindhoven,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Vestdijk Eindhoven: 50 procent minder auto's na herinrichting

Vestdijk Eindhoven: 50 procent minder auto's na herinrichting

Foto's
1
Reacties
Reageer
    EINDHOVEN - De maatregelen op de Vestdijk in hartje Eindhoven moeten tot 50 procent minder verkeer gaan leiden. Dat kan ook wel, want volgens de gegevens van de gemeente zit er minstens 60 procent aan doorgaand verkeer op de binnenring daar.

    Met nog maar de helft van het verkeer over, is er ook geen probleem om die te versmallen tot één rijbaan waar 30 kilometer per uur gereden mag worden. Dat is breed genoeg voor het verkeer richting parkeergarage onder de Heuvel bijvoorbeeld.

    Verder komen die auto's ook niet. Woensdagavond tijdens de eerste bijeenkomst van het stadsdebat werd uiteengezet hoe de Vestdijk in tweeën geknipt wordt bij de Kanaalstraat/Ten Hagestraat, zodat doorgaand zuid-noord-verkeer niet meer mogelijk is.

    Luchtkwaliteit
    De maatregelen zijn nodig omdat de luchtkwaliteit volgens het RIVM en het rijk slecht is op de Vestdijk. Daar moet Eindhoven wettelijk iets aan doen. En er is ook 4 miljoen euro subsidie voor. Uit de jongste cijfers blijkt dat de situatie verergerd is en dat op korte termijn ook de Emmasingel, de Keizersgracht en de Mauritsstraat aangepakt zullen moeten worden. Ook daar is de stikstofuitstoot te hoog.

    Alternatief
    Huub Elders, manager van de Heuvel, en Bart Meijer, van de ondernemersvereniging in de binnenstad, spraken nogmaals hun zorgen uit over de bereikbaarheid van het centrum. Zij kwamen ook met een alternatief: wel een knip zetten, maar de Vestdijk verder breed houden tussen Stratumsedijk en Ten Hagestraat.

    Kijk hier voor de Vestdijk in virtual reality.

    Meer informatie op de website van de gemeente.