article
1.6132414
EINDHOVEN - De onstuimige groei van Eindhoven Airport eiste vorig jaar een eerste 'slachtoffer'. Door de sterke groei van het burgerluchtvaartverkeer was er geen plek meer voor de zweefvliegvereniging, de Eindhovense Aero Club (EAC), die in 1932 door Frits Philips werd opgericht en de allereerste gebruiker was van Welschap. Conform de afspraken aan de Alderstafel startte de provincie een zoektocht naar een vervangende locatie.
Zweefvliegclub EAC uit Eindhoven wil compensatie voor gedwongen vertrek
EINDHOVEN - De onstuimige groei van Eindhoven Airport eiste vorig jaar een eerste 'slachtoffer'. Door de sterke groei van het burgerluchtvaartverkeer was er geen plek meer voor de zweefvliegvereniging, de Eindhovense Aero Club (EAC), die in 1932 door Frits Philips werd opgericht en de allereerste gebruiker was van Welschap. Conform de afspraken aan de Alderstafel startte de provincie een zoektocht naar een vervangende locatie.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/zweefvliegclub-eac-uit-eindhoven-wil-compensatie-voor-gedwongen-vertrek-1.6132414
2016-06-23T22:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6132415.1466679998!image/image-6132415.JPG
Eindhoven,Vrijetijdsbesteding,Luchtvaart,Eindhoven Airport,hermes
Eindhoven
Home / Regio / Eindhoven / Zweefvliegclub EAC uit Eindhoven wil compensatie voor gedwongen vertrek

Zweefvliegclub EAC uit Eindhoven wil compensatie voor gedwongen vertrek

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Start van de internationale wedstrijd Euroglide, in 2014. Toen nog vanuit Eindhoven.
      Fotograaf
    EINDHOVEN - De onstuimige groei van Eindhoven Airport eiste vorig jaar een eerste 'slachtoffer'. Door de sterke groei van het burgerluchtvaartverkeer was er geen plek meer voor de zweefvliegvereniging, de Eindhovense Aero Club (EAC), die in 1932 door Frits Philips werd opgericht en de allereerste gebruiker was van Welschap. Conform de afspraken aan de Alderstafel startte de provincie een zoektocht naar een vervangende locatie.

    Diverse alternatieven passeerden de revue, waaronder het zweefvliegveld in Nistelrode. De club was verdeeld. Sommige leden weken uit naar dit Brabantse veld; verreweg de meesten – zestig vliegers – kozen voor Venlo. Anders dan Nistelrode wordt dat niet gehinderd door vliegverkeer van een nabijgelegen luchtmachtbasis of 's lands tweede luchthaven, licht EAC-voorzitter Evert-Jan Zwolsman de keuze toe. "Luchtruimtechnisch was Nistelrode voor ons geen optie."

    Fusie
    De vergevorderde fusieplannen die de Eindhovense zweefvliegclub heeft met Venlo dreigen echter te stranden, vertelt hij. Reden: het ontbreekt de club aan voldoende middelen om een hangar – kosten drie à vier ton – te bouwen. En die is hard nodig, benadrukt Zwolsman. "Wij zouden graag compensatie willen van Eindhoven Airport", zegt Zwolsman. "Zij zijn tenslotte de veroorzaker van het probleem." Een verzoek daartoe strandde. Een woordvoerster verwijst naar de aan de Alderstafel gemaakte afspraak met betrekking tot Nistelrode. Het verzoek om een financiële bijdrage in de kosten voor een nieuwe hangar vindt zij 'niet reëel': dat veel leden voor Venlo kozen en niet voor Nistelrode, is hun eigen beslissing. Zwolsman, licht gepikeerd: "Het gaat om de clúb. En die is naar Venlo verhuisd. Er zijn ook leden uitgeweken naar bijvoorbeeld de Peel of Gilze-Rijen."

    De provincie Noord-Brabant trekt om dezelfde reden haar handen af van de EAC.

    Lees het hele artikel vrijdag in het ED of in de digitale krant