article
1.6469064
NAPELS - Het schilderij Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85) van Vincent van Gogh is terecht. Het schilderij was samen met het Van Gogh-doek Zeegezicht bij Scheveningen (1882) in 2002 gestolen uit het Van Gogh Museum in Amsterdam. Ook dat schilderij is teruggevonden. Later vrijdagochtend geeft de Italiaanse hoofdofficier van justitie in het Italiaanse Napels uitleg over de vondst op een persbijeenkomst, meldt het museum.
Gestolen Van Gogh-schilderij 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' na 14 jaar terecht
NAPELS - Het schilderij Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85) van Vincent van Gogh is terecht. Het schilderij was samen met het Van Gogh-doek Zeegezicht bij Scheveningen (1882) in 2002 gestolen uit het Van Gogh Museum in Amsterdam. Ook dat schilderij is teruggevonden. Later vrijdagochtend geeft de Italiaanse hoofdofficier van justitie in het Italiaanse Napels uitleg over de vondst op een persbijeenkomst, meldt het museum.
http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/nuenen/gestolen-van-gogh-schilderij-het-uitgaan-van-de-hervormde-kerk-te-nuenen-na-14-jaar-terecht-1.6469064
2016-09-30T08:00:20+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6469088.1475222699!image/image-6469088.jpg
Nuenen,Beeldende kunst,Van Gogh,anp
Nuenen
Home / Regio / Geldrop e.o. / Nuenen / Gestolen Van Gogh-schilderij 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' na 14 jaar terecht

Gestolen Van Gogh-schilderij 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' na 14 jaar terecht

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het gaat om de doeken Zeegezicht bij Scheveningen (1882) en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85).
      Fotograaf
    NAPELS - Het schilderij Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85) van Vincent van Gogh is terecht. Het schilderij was samen met het Van Gogh-doek Zeegezicht bij Scheveningen (1882) in 2002 gestolen uit het Van Gogh Museum in Amsterdam. Ook dat schilderij is teruggevonden. Later vrijdagochtend geeft de Italiaanse hoofdofficier van justitie in het Italiaanse Napels uitleg over de vondst op een persbijeenkomst, meldt het museum. 
    Het bijzondere is dat de kerk er nog steeds zo bij staat als toen

    De werken zijn teruggevonden tijdens een groot onderzoek in Italië, uitgevoerd door een speciaal team dat onderzoek doet naar georganiseerde criminaliteit.

    'Een feestje'
    Simone van der Heiden, directeur van het Vincentre museum in Nuenen, werd vrijdagochtend tijdens een vergadering verrast door het nieuws. "Ineens stroomden de appjes en tweets binnen. Dit is voor ons ook wel een feestje. Mensen vragen tijdens rondleidingen vaak naar het doek. Dan moesten we altijd zeggen dat we hoopten dat het nog eens zou opduiken."

    Ook staat het schilderij afgebeeld op de informatiezuil voor het kerkje. Het gebouw is dan ook onlosmakelijk met Van Gogh verbonden: Vincents vader was er dominee. Zonder de kerk was de schilder dus vermoedelijk nooit in Nuenen beland. "Het bijzondere is dat de kerk er nog steeds zo bij staat als toen. Ook het verhaal rond het doek spreekt mensen aan. Hij schilderde het voor zijn moeder, omdat ze met een gebroken heup in bed lag. Ze kon niet naar de kerk, dus schilderde hij de kerk voor haar."

    Goede conditie
    Volgens de conservator die de werken voor de Italiaanse justitie onderzocht zijn het de echte. Ze lijken in ’redelijk goede conditie’, al zijn ze niet meer voorzien van hun lijst. Wanneer de werken terugkomen naar Amsterdam is nog niet bekend.

    „Ze zijn terecht!”, zegt Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum. „Dat ik dat ooit nog zou kunnen zeggen, daar durfde ik niet meer op te hopen.” De directeur, die in Napels is, durfde na zoveel jaar niet meer te rekenen op een mogelijke terugkeer. Hij gaat ervan uit dat hij kan rekenen op „de onvoorwaardelijke steun” van de Italiaanse autoriteiten bij de terugkeer van de doeken.

    Het schilderij Zeezicht bij Scheveningen is beschadigd. In de linkeronderhoek is de verf afgebroken. Het andere doek lijkt ongeschonden, afgezien van wat kleine beschadigingen aan de doekranden. Een restaurator moet kijken wat de precieze conditie is van de werken voordat ze kunnen worden gerestaureerd, aldus het museum.

    Diefstal
    De schilderijen werden in de vroege ochtend van 7 december 2002 gestolen uit het Amsterdamse museum. Voor diefstal zijn twee Nederlanders berecht, maar ze hebben altijd ontkend dat ze er iets mee te maken hadden. De doeken waren sindsdien spoorloos.

    Voordat de schilderijen terug kunnen naar Nederland, moet eerst de strafzaak worden behandeld waarin ze als bewijslast worden opgevoerd. Het onderzoek voor dit proces is echter nog niet afgerond.

    Waarde
    De in 2002 gestolen doeken hebben een waarde van vele miljoenen euro’s. Maar ook in kunsthistorisch opzicht zijn ze van onschatbare waarde. Zeegezicht bij Scheveningen is het enige schilderij in de collectie van het Van Gogh Museum uit de periode die de schilder tussen 1881 en 1883 in Den Haag doorbracht. Het doek is één van slechts twee zeegezichten die hij in zijn Nederlandse jaren schilderde. Het geldt volgens het museum als "belangrijk voorbeeld van zijn vroegste schilderstijl waarin hij zich al heel eigenzinnig toonde."

    Veroordeeld
    Voor de diefstal van de twee schilderijen zijn in 2005 twee mensen veroordeeld. Octave D. en Henk B. kregen in hoger beroep respectievelijk 3,5 jaar en drie jaar en twee maanden cel opgelegd. Ook werden de twee veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 350.000 euro aan het ministerie van OCW, de eigenaar van de schilderijen.

    De straf viel in hoger beroep lager uit dan in eerste aanleg: toen werd het 4,5 en vier jaar cel. Het hof baseerde zich voor de veroordeling onder meer op DNA-sporen die bij het Van Gogh-museum werden gevonden, getuigenverklaringen en afgeluisterde telefoongesprekken.

    De mannen ontkenden tijdens het proces stellig iets met de roof van de doeken te maken te hebben. Volgens hun advocaten waren de twee erin geluisd. Een pet en een muts waarin DNA-sporen werden gevonden zouden met opzet zijn achtergelaten door de werkelijke daders, om de autoriteiten op een dwaalspoor te brengen.