article
1.6473062
HELMOND - Met het openbaar vervoer van Helmond naar Eindhoven reizen duurde tot ver in de negentiende eeuw een uur. Die tijd had de diligence (postkoets voor personenvervoer) nodig om de afstand af te leggen. De ingebruikname van het spoortraject op 1 oktober 1866 en aanliggende stations, vandaag 150 jaar geleden, zorgde voor halvering van die tijd.
150 jaar treinen door Helmond
HELMOND - Met het openbaar vervoer van Helmond naar Eindhoven reizen duurde tot ver in de negentiende eeuw een uur. Die tijd had de diligence (postkoets voor personenvervoer) nodig om de afstand af te leggen. De ingebruikname van het spoortraject op 1 oktober 1866 en aanliggende stations, vandaag 150 jaar geleden, zorgde voor halvering van die tijd.
http://www.ed.nl/regio/helmond/150-jaar-treinen-door-helmond-1.6473062
2016-10-01T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6473289.1475262470!image/image-6473289.JPG
Helmond,Spoorwegverkeer,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / 150 jaar treinen door Helmond

150 jaar treinen door Helmond

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het nieuwe station in Helmond
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het oude station in Helmond
    HELMOND - Met het openbaar vervoer van Helmond naar Eindhoven reizen duurde tot ver in de negentiende eeuw een uur. Die tijd had de diligence (postkoets voor personenvervoer) nodig om de afstand af te leggen. De ingebruikname van het spoortraject op 1 oktober 1866 en aanliggende stations, vandaag 150 jaar geleden, zorgde voor halvering van die tijd.

     Met een snelheid van 30 kilometer per uur kwam de eerste stoomtrein aan. Er was weinig reden voor feest. De cholera-epidemie had in Helmond toegeslagen en maakte honderden slachtoffers. Aan het traject lagen stations in Nuenen/Tongelre, Helmond, Deurne en Horst-Sevenum.

    Dubbel spoor
    Vanaf 1882 was er een dubbel spoor. In die jaren reden er vanaf Helmond dagelijks zes personentreinen richting Eindhoven en zes naar Venlo. In 1903 werd die frequentie verhoogd tot respectievelijk acht en negen. Het vervoer van steenkolen ging al snel over het spoor. In 1901 kwamen op station Helmond 58.301 ton aan goederen binnen, waarvan 25.021 ton uit steenkool bestond.

    4 Opstapplaatsen
    Het goederenvervoer naar Helmond verdween. De spoorlijn wordt alleen nog gebruikt voor doorgaande goederentreinen, zo geeft woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo aan. Voor forenzen, studenten en reizigers is het spoor nog steeds belangrijk. Helmond kent zelfs vier opstapplaatsen, met het vernieuwde centraal station als blikvanger. De reistijd naar Eindhoven bedraagt nu negen minuten.

    Lees het hele artikel zaterdag in het ED of in de digitale krant