article
1.6710621
HELMOND - Meer fietspaden met een beter wegdek, voorrang bij kruispunten op auto's en het langer gratis blijven van de rijwielstallingen: er worden miljoenen in gestoken om Helmonders aan het fietsen te krijgen. De komende twee jaar gaat daar alvast 1,5 miljoen euro naartoe.
Fiets krijgt op Helmondse kruispunten straks eerder groen licht dan auto
HELMOND - Meer fietspaden met een beter wegdek, voorrang bij kruispunten op auto's en het langer gratis blijven van de rijwielstallingen: er worden miljoenen in gestoken om Helmonders aan het fietsen te krijgen. De komende twee jaar gaat daar alvast 1,5 miljoen euro naartoe.
http://www.ed.nl/regio/helmond/fiets-krijgt-op-helmondse-kruispunten-straks-eerder-groen-licht-dan-auto-1.6710621
2016-12-06T05:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6711301.1480971393!image/image-6711301.JPG
Helmond,Fiets,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Fiets krijgt op Helmondse kruispunten straks eerder groen licht dan auto

Fiets krijgt op Helmondse kruispunten straks eerder groen licht dan auto

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HELMOND - Meer fietspaden met een beter wegdek, voorrang bij kruispunten op auto's en het langer gratis blijven van de rijwielstallingen: er worden miljoenen in gestoken om Helmonders aan het fietsen te krijgen. De komende twee jaar gaat daar alvast 1,5 miljoen euro naartoe.

    In cijfers ziet de fietsambitie van Helmond er als volgt uit: van alle ritjes tot 7,5 kilometer zou in 2027 40 procent met de fiets moeten worden afgelegd. Nu is dat nog 30 procent. Bij de dubbele afstand, tot 15 kilometer, zou een kwart straks de fiets moeten pakken.

    Wegdek
    Om dat voor elkaar te krijgen is de eerste vereiste een fatsoenlijk wegdek. In de komende twee jaar worden onder andere de fietspaden bij Varenschut (voor verkeer van en naar Someren), Bakelsedijk (van en naar Dierdonk) en Stiphoutse Bossen (van en naar Nuenen) aangepakt. En het Helmondse deel van het aloude 'flitsfietspad' naar Eindhoven wordt voltooid.

    Groen
    Maar de plannen gaan een stuk verder dan alleen asfalt. Om te zorgen dat fietsers snel de stad kunnen doorkruisen wordt ook gekeken naar de verkeerslichten. "Fietsers krijgen bijvoorbeeld eerder groen licht dan de auto", geeft De Vries een voorbeeld. "Dat kan natuurlijk niet overal. Op drukke wegen als de Kasteel Traverse kun je fietsers niet zomaar voorrang geven."

    Lees dinsdag het hele artikel in het ED, of via de digitale krant.