article
1.6188320
HELMOND - Ze begonnen vier jaar geleden aan het voortgezet speciaal onderwijs op De Korenaer en hebben nu een vmbo-diploma van het Vakcollege Helmond.
Honderd procent slagingspercentage leerlingen speciaal onderwijs De Korenaer
HELMOND - Ze begonnen vier jaar geleden aan het voortgezet speciaal onderwijs op De Korenaer en hebben nu een vmbo-diploma van het Vakcollege Helmond.
http://www.ed.nl/regio/helmond/honderd-procent-slagingspercentage-leerlingen-speciaal-onderwijs-de-korenaer-1.6188320
2016-07-13T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6188321.1468353097!image/image-6188321.JPG
Helmond,Middelbaar onderwijs,Speciaal onderwijs,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Honderd procent slagingspercentage leerlingen speciaal onderwijs De Korenaer

Honderd procent slagingspercentage leerlingen speciaal onderwijs De Korenaer

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Leerlingen van de Korenaer krijgen instructies bij de techniekles op Vakcollege Helmond. foto Ton van de meulenhof/fotomeulenhof
    HELMOND - Ze begonnen vier jaar geleden aan het voortgezet speciaal onderwijs op De Korenaer en hebben nu een vmbo-diploma van het Vakcollege Helmond.

    Waarmee deze elf jeugdigen verder kunnen en ook verder gaan studeren op het ROC.

    Een perspectief dat er voorheen niet was voor leerlingen met meervoudige gedragsproblemen uit het autistisch spectrum. "Ze gingen met enkele certificaten van onze school", zegt directeur Frans Brands van De Korenaer. Hij kwam met het idee de samenwerking aan te gaan met het nabijgelegen Vakcollege. "Dat heeft veel meer faciliteiten. We wilden onze leerlingen de kans geven met leeftijdsgenoten uit het reguliere onderwijs hetzelfde te doen."

    In plaats van er lang over na te denken, gingen beide scholen twee jaar geleden aan de slag. In Frank Toll, teamleider economie & ondernemen én passend onderwijs van het Vakcollege, vond Brands een bondgenoot. Vanaf het derde leerjaar volgen de leerlingen van De Korenaer die het kunnen en willen, de praktijklessen op het Vakcollege. Gewoon tussen de leerlingen van die school. Inmiddels is iedereen er aan gewend. Toll: "Onze leerlingen weten al niet anders." De theorie, ongeveer de helft van de tijd, vindt voor de Korenaer-leerlingen gewoon op de eigen school plaats. Brands: "Op de Korenaer zitten ze in een kleinere setting en is het meer gestructureerd. Het blijven kinderen die het op sociaal-emotioneel gebied lastiger hebben."

    Lees alles in het ED van woensdag of in de digitale krant.