article
1.6576736
HELMOND - Stichting Kleinschalig Beschermd Wonen voor Ouderen (KBWO) 'voldoet aan vrijwel geen normen'. Sterker nog: de geboden zorg leidt tot 'een groot risico voor gezondheidsschade'.
Inspectierapport KBWO Helmond klinkt hard, maar is in belang van cliënt
HELMOND - Stichting Kleinschalig Beschermd Wonen voor Ouderen (KBWO) 'voldoet aan vrijwel geen normen'. Sterker nog: de geboden zorg leidt tot 'een groot risico voor gezondheidsschade'.
http://www.ed.nl/regio/helmond/inspectierapport-kbwo-helmond-klinkt-hard-maar-is-in-belang-van-cli%C3%ABnt-1.6576736
2016-10-27T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4759922.1458553449!image/image-4759922.jpg
Helmond,Zorg,Bejaarde,KBWO,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Inspectierapport KBWO Helmond klinkt hard, maar is in belang van cliënt

Inspectierapport KBWO Helmond klinkt hard, maar is in belang van cliënt

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HELMOND - Stichting Kleinschalig Beschermd Wonen voor Ouderen (KBWO) 'voldoet aan vrijwel geen normen'. Sterker nog: de geboden zorg leidt tot 'een groot risico voor gezondheidsschade'.

    Een vlugge lezer van het inspectierapport kan denken dat de 24 dementerende bewoners van KBWO dagelijks aan hun lot overgelaten worden in barre omstandigheden. Zo reageerden veel familieleden deze week dan ook. In werkelijkheid leven de cliënten in behaaglijke woongroepen in Helmondse wijk Brouwhuis. Twee man personeel per groep, volop aandacht.

    Dat ziet de inspectie ook. Ze schrijft niet voor niets lovend over 'warme' zorg en de overvloed aan activiteiten die vrijwilligers organiseren. Maar dat is niet genoeg.

    Goede zorg
    De wet schrijft voor dat een zorginstelling 'goede zorg' moet leveren. Wat 'goede zorg' inhoudt, mag een instelling in grote mate zelf bepalen, mits voldaan wordt aan een reeks voorschriften. Hoe de 'goede zorg' geleverd wordt, moet gedetailleerd op papier staan. Zo is te allen tijde meetbaar of de zorg inderdaad goed is.

    De inspectie constateerde dat KBWO tal van zaken niet op papier had staan of niet volgens de regels uitvoerde. Op het oog zijn het veelal details. Een deksel die ontbreekt op een doos voor overgebleven medicijnen. Verplicht twee keer per jaar om tafel met familie om op schrift te stellen hoe het de cliënt vergaat – en dus niet spontaan in het voorbijgaan even bijbuurten.

    Lees het hele artikel donderdag in het ED of in de digitale krant