article
1.6376771
HELMOND - Het foodevenement Cacao aan de kade bewees het dit weekend opnieuw: bij de Cacaofabriek in Helmond begint het te bruisen.
'Negativiteit rond Cacaofabriek in Helmond is nu wel verdwenen'
HELMOND - Het foodevenement Cacao aan de kade bewees het dit weekend opnieuw: bij de Cacaofabriek in Helmond begint het te bruisen.
http://www.ed.nl/regio/helmond/negativiteit-rond-cacaofabriek-in-helmond-is-nu-wel-verdwenen-1.6376771
2016-09-12T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6377577.1473632557!image/image-6377577.JPG
Helmond,Cultuur,Cacaofabriek,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / 'Negativiteit rond Cacaofabriek in Helmond is nu wel verdwenen'

'Negativiteit rond Cacaofabriek in Helmond is nu wel verdwenen'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HELMOND - Het foodevenement Cacao aan de kade bewees het dit weekend opnieuw: bij de Cacaofabriek in Helmond begint het te bruisen.

    Het ging niet eens om het aantal bezoekers. Je zag het vooral aan waar ze liepen. Overal. In de vergaderruimtes proefden ze chocola, in de galerie knikten ze bewonderend bij kunst van chocola, in de filmzalen bekeken ze Sjakie en de chocoladefabriek, ze klapten voor muziekoptredens, luisterden naar mini-presentaties op het poppodium en op de markt in de gang snoven ze cacao. Kijken, ruiken, luisteren, proeven.

    Ontdekking
    Tijdens Cacao aan de kade liet de Helmondse cultuurtempel zich in al zijn verscheidenheid zien. Maar het evenement bewees vooral dat de Cacaofabriek na de moeizame start aan het opkrabbelen is. Waarschijnlijk zelfs wel iets meer dan dat. De Helmonder, en voorzichtig ook de mensen van iets verder weg, hebben de cultuurtempel ontdekt. Vooral in de stad zingt de naam rond.

    De studenten Evi Lakatos (21) en Evi Verhorstert (22), kortweg Evi en Evi, zijn daar zondag het levende bewijs van. "We kwamen eigenlijk om te lunchen", zegt de eerste Evi. "En opeens sta je dan cacao te snuiven." Haar vriendin en naamgenoot vult aan: "Waarom hier? Ik zie de Cacaofabriek vaak voorbij komen op Facebook. Dan is er een feest geweest of hebben mensen er gegeten. We dachten: dan zullen we er ook maar eens gaan lunchen."

    Meer bezoekers
    Jochem Otten, precies een jaar directeur, vergeleek de cijfers van zijn eerste zes maanden met die van dezelfde periode het jaar ervoor. Het resultaat: 85 procent meer bezoekers in de popzaal en 30 procent meer mensen in de bioscoop. Otten: "We moeten nog drie maanden, maar ik durf nu al te zeggen dat we 2016 met een positieve balans eindigen."

    En voegt hij daar aan toe: "Alle negativiteit rond de Cacaofabriek is nu wel verdwenen. Ik zei bij mijn aantreden dat het een jaar later hier moest bruisen, nou dat begint het zeker te doen."