article
1.6108896
HELMOND - De gewenste maatregelen om het verkeer in de regio beter te laten doorstromen kosten meer dan wat gemeenten hadden gespaard als bijdrage aan de gesneuvelde Ruit. Dat betekent dat óf de provincie óf de 21 regiogemeenten extra moeten gaan bijleggen.
Regio Zuidoost-Brabant wil ruim 56 miljoen euro voor mobiliteit
HELMOND - De gewenste maatregelen om het verkeer in de regio beter te laten doorstromen kosten meer dan wat gemeenten hadden gespaard als bijdrage aan de gesneuvelde Ruit. Dat betekent dat óf de provincie óf de 21 regiogemeenten extra moeten gaan bijleggen.
http://www.ed.nl/regio/helmond/regio-zuidoost-brabant-wil-ruim-56-miljoen-euro-voor-mobiliteit-1.6108896
2016-06-14T21:51:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4613963.1418768752!image/image-4613963.JPG
Gemert-Bakel,Helmond,Laarbeek,Mobiliteit,Auto,Gemeenteraad,Fiets,Openbaar vervoer,Provincie,Verkeer,Ruit,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Regio Zuidoost-Brabant wil ruim 56 miljoen euro voor mobiliteit

Regio Zuidoost-Brabant wil ruim 56 miljoen euro voor mobiliteit

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De A67. Archieffoto Ton van de Meulenhof
    HELMOND - De gewenste maatregelen om het verkeer in de regio beter te laten doorstromen kosten meer dan wat gemeenten hadden gespaard als bijdrage aan de gesneuvelde Ruit. Dat betekent dat óf de provincie óf de 21 regiogemeenten extra moeten gaan bijleggen.

    Anders moet er geschrapt worden in de voorstellen. Die kosten op papier nu in totaal meer dan 56 miljoen euro.

    A67 en N279
    Dat bleek dinsdagavond tijdens een uitleg in de Helmondse gemeenteraadscommissie Omgeving. De regiogemeenten presenteren op 28 juni samen met provincie en waterschap een pakket aan ingrepen voor mobiliteit. Die zijn erop gericht om verkeer vanuit de dorpen en steden sneller naar 'hoofdwegen' A67 en N279 te leiden en moeten gebruik van openbaar vervoer en fiets stimuleren.

    Kosten
    De kosten voor het aanpakken van de A67 (verbreding) en N279 (ongelijkvloerse kruisingen) komen op het bordje van rijk en provincie. Voor ingrepen op onderliggende wegen die van regionaal belang zijn, betaalt de provincie. De rest is in principe voor rekening van gemeenten.

    Onderling zijn die nog volop in discussie over welke maatregelen gewenst zijn. Een heikel punt is de N279 tussen Veghel en Asten. Gemert-Bakel en Laarbeek hopen op verdubbeling van het aantal rijstroken. Helmond en de provincie zien dat niet zitten.