article
1.5943476
HELMOND - Om de verkeersveiligheid te verbeteren, gaat de toegestane snelheid op de kruising van de A270 met de Neervoortsedreef iets omhoog: van 70 naar 80 kilometer per uur. Die snelheid past volgens onderzoek gevoelsmatig beter bij een weg buiten de bebouwde kom.
Snelheid op kruising bij Brandevoort omhoog van 70 naar 80 km/uur
HELMOND - Om de verkeersveiligheid te verbeteren, gaat de toegestane snelheid op de kruising van de A270 met de Neervoortsedreef iets omhoog: van 70 naar 80 kilometer per uur. Die snelheid past volgens onderzoek gevoelsmatig beter bij een weg buiten de bebouwde kom.
http://www.ed.nl/regio/helmond/snelheid-op-kruising-bij-brandevoort-omhoog-van-70-naar-80-km-uur-1.5943476
2016-04-20T14:37:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5943477.1476296895!image/image-5943477.JPG
Helmond,Verkeer,Auto,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Snelheid op kruising bij Brandevoort omhoog van 70 naar 80 km/uur

Snelheid op kruising bij Brandevoort omhoog van 70 naar 80 km/uur

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De kruising met de A270, bezien vanaf de Neervoortsedreef.
      Fotograaf
    HELMOND - Om de verkeersveiligheid te verbeteren, gaat de toegestane snelheid op de kruising van de A270 met de Neervoortsedreef iets omhoog: van 70 naar 80 kilometer per uur. Die snelheid past volgens onderzoek gevoelsmatig beter bij een weg buiten de bebouwde kom.

    Door de snelheidsverhoging zijn bestuurders eerder geneigd zich aan de snelheid te houden. Nu rijdt driekwart van de auto's te hard over de kruising.

    Dit grote aantal overtredingen is voor de gemeente Helmond de reden om het punt aan te pakken. De kruising kreeg extra aandacht door een dodelijk ongeval vorig jaar zomer. Een vrouw reed daarbij achterop een vrachtwagen. De toedracht had overigens niets te maken met de inrichting van de kruising.

    Optisch smaller

    Behalve de lichte snelheidsverhoging worden binnenkort de rijstroken naar de kruising 'optisch smaller gemaakt'. Dat houdt in dat de vluchtstroken verdrijvingsvlakken en vlakmarkeringen krijgen. Daardoor lijkt de weg minder op een autoweg en zijn automobilisten ook eerder geneigd het gaspedaal los te laten, zo is de redenering. Ook plaatst de gemeente extra waarschuwingsborden langs de weg die bestuurders erop wijzen dat zij een kruispunt met verkeerslichten naderen.

    130, 70, 100

    Al sinds de opening zeggen verkeersdeelnemers zich onveilig te voelen door de abrupte overgangen in toegestane snelheid. Die is 130 per uur op de A270, 70 bij de kruising en weer 100 op de Europaweg, het gedeelte van de A270 dat eigendom is van de gemeente Helmond. Deze laatste snelheid blijft zo. In de toekomst, als Brandevoort 'af' is, gaat hier de snelheid ook naar beneden.