article
1.6527637
HELMOND - Wie op de A270 de kruising met de Neervoortse Dreef ter hoogte van de wijk Brandevoort nadert, ziet sinds kort dat de vluchtstrook een eind voor de stoplichten overgaat in een egaal wit gesausde strook. Dit moet bestuurders uit beide richtingen een idee van een wegversmalling geven, waardoor zij geneigd zijn het gas los te laten.
Witte vlakken moeten A270 in Helmond veiliger maken
HELMOND - Wie op de A270 de kruising met de Neervoortse Dreef ter hoogte van de wijk Brandevoort nadert, ziet sinds kort dat de vluchtstrook een eind voor de stoplichten overgaat in een egaal wit gesausde strook. Dit moet bestuurders uit beide richtingen een idee van een wegversmalling geven, waardoor zij geneigd zijn het gas los te laten.
http://www.ed.nl/regio/helmond/witte-vlakken-moeten-a270-in-helmond-veiliger-maken-1.6527637
2016-10-14T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4259683.1425310926!image/image-4259683.jpg
Helmond,Verkeersdelict,Verkeer,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / Witte vlakken moeten A270 in Helmond veiliger maken

Witte vlakken moeten A270 in Helmond veiliger maken

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HELMOND - Wie op de A270 de kruising met de Neervoortse Dreef ter hoogte van de wijk Brandevoort nadert, ziet sinds kort dat de vluchtstrook een eind voor de stoplichten overgaat in een egaal wit gesausde strook. Dit moet bestuurders uit beide richtingen een idee van een wegversmalling geven, waardoor zij geneigd zijn het gas los te laten.

    De brede witte vlakken op de kruising Europaweg en Neervoortse Dreef moeten de A270 veiliger maken. Of dit werkt, is komend voorjaar bekend. Dan voert Helmond ter plaatse snelheidsmetingen uit.

    Behalve de witte stroken brengt Helmond nog een aanpassing aan op de kruising; de toegestane snelheid vlak voor en na de stoplichten gaat later deze maand omhoog van 70 naar 80 kilometer per uur. Dat klinkt tegenstrijdig met het hoofddoel, maar moet de verkeersveiligheid verbeteren. De verwachting is dat door de snelheidsverhoging mensen minder bruusk remmen wanneer zij het kruispunt naderen. Dat zorgt voor minder kans op kop-staartbotsingen.

    Wat dus wel blijft op de Helmondweg (officieel A270 en Europaweg) is de opeenvolging van verschillende maximumsnelheden. Komend vanuit Eindhoven is dat 130 kilometer per uur op het stuk snelweg (behalve tussen 23.00 en 06.00 uur, dan geldt 100), 80 rond de afslag naar Brandevoort en dan weer 100 op de Europaweg tot aan de bebouwde kom. Daarna geldt 70 per uur.

    Op de kruising van de A270 met de Neervoortse Dreef wordt sinds de aanleg massaal harder gereden dan toegestaan. Helmond vroeg eerder aan het openbaar ministerie of zij een flitscamera mocht plaatsen. Dat zag justitie niet zitten, omdat de kruising door de snelwegachtige uitstraling uitnodigt tot hard rijden. Bekeuren zou oneerlijk zijn zolang de inrichting niet wordt aangepast. Of er in de toekomst alsnog camera's komen, is nu nog niet te zeggen.