article
1.6576717
HELMOND - Kleinschalige zorginstelling KBWO krijgt van de inspectie een slecht rapport omdat het protocollen niet volgt.
'Ze staan bij KBWO 24 uur per dag voor mijn moeder klaar'
HELMOND - Kleinschalige zorginstelling KBWO krijgt van de inspectie een slecht rapport omdat het protocollen niet volgt.
http://www.ed.nl/regio/helmond/ze-staan-bij-kbwo-24-uur-per-dag-voor-mijn-moeder-klaar-1.6576717
2016-10-26T15:06:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6576756.1477495304!image/image-6576756.JPG
Helmond,Zorg,Bejaarde,KBWO,hermes
Helmond
Home / Regio / Helmond / 'Ze staan bij KBWO 24 uur per dag voor mijn moeder klaar'

'Ze staan bij KBWO 24 uur per dag voor mijn moeder klaar'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Familie van cliënten bij KBWO zijn deze week bijgepraat door het bestuur over het inspectierapport.
      Fotograaf
    HELMOND - Kleinschalige zorginstelling KBWO krijgt van de inspectie een slecht rapport omdat het protocollen niet volgt.

    Familieleden zijn zeer tevreden. "Welbevinden van cliënten staat centraal". "De dag dat mijn moeder hier kwam wonen hing een kaartje aan de voordeur: 'Welkom Riet'. Waar kom je dat soort warmte nog tegen?'' De herinneringen van Yolanda Buiteman-van den Eertwegh aan de ontvangst van haar moeder door het personeel van KBWO, een goede week geleden, zijn nog kakelvers.

    Buiteman-Van den Eertwegh was met stomheid geslagen toen ze vernam dat de Helmondse zorginstelling voor dementerende ouderen door de Inspectie voor de Gezondheidszorg voor zes maanden onder verscherpt toezicht is gesteld. Zo zou onder meer de administratie rond de medicijnverstrekking niet in orde zijn.

    "Mijn moeder leefde helemaal op sinds ze hier is komen wonen. Haar levensvreugde is terug.'' Buiteman's moeder is niet de enige, zeggen nog eens zeven andere familieleden van cliënten in koor. Hun ouders zijn bij KBWO in een warm nest beland, beweren zij. "Je kunt alles aan de hand van indicatoren toetsen, maar het welbevinden van de cliënt staat centraal'', vindt Harrie van de Ven.

    Klap in gezicht
    Dat hangt voor een groot deel af van het personeel, vertelt de schoonzoon van één van de cliënten. Die werknemers leggen een troostende arm om de schouder wanneer een oudere zich verdrietig voelt en houden de dementerenden vooral ook bezig. Van de Ven: "Als hier in Brouwhuis de Boeremèrt er is, gaan ze met de hele groep langs de kraampjes. De wijk kent ze ook, omdat ze zoveel buiten gaan wandelen.'' Het stimulerende karakter van de zorg en de persoonlijke betrokkenheid maakt KBWO bijzonder voor de familieleden. "Wanneer ik naar de zorginstelling waar mijn moeder voorheen verbleef belde, hoorde ik op de achtergrond het getik op het toetsenbord'', herinnert Buiteman zich. "Ik had dan het gevoel dat ze helemaal vastzaten in protocollen en ze je niet écht hoorden. Hier luisteren ze wél naar je en blijven de lijntjes kort.''

    Voor Diana Sidiropoulos voelt het verscherpte toezicht als een klap in haar gezicht. "Ik waardeer het personeel en nu worden ze in zo'n rapport als incompetent weggezet, terwijl ze 24 uur per dag voor mijn moeder klaarstaan."