article
1.1646742
EINDHOVEN - Het is zaterdag precies tien jaar geleden dat de Herculesramp zich voltrok. Op 15 juli 1996 crashte een C-130 Hercules van de Belgische Luchtmacht op vliegbasis Eindhoven. De ramp kostte 34 inzittenden het leven.
Herculesramp: dossier bleef lang open
EINDHOVEN - Het is zaterdag precies tien jaar geleden dat de Herculesramp zich voltrok. Op 15 juli 1996 crashte een C-130 Hercules van de Belgische Luchtmacht op vliegbasis Eindhoven. De ramp kostte 34 inzittenden het leven.
http://www.ed.nl/regio/herculesramp-dossier-bleef-lang-open-1.1646742
2006-07-14T20:02:08+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.2160195.1350575652!image/image-2160195.jpg
Eindhoven,Herculesramp,Eindhoven - Het Is Zaterdag Precies Tien Jaar Geleden Dat De Herculesramp Zich Voltrok,frontpage
Regio
Home / Regio / Herculesramp: dossier bleef lang open

Herculesramp: dossier bleef lang open

Foto's
1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      herculesramp Eindhoven Airport
    EINDHOVEN - Het is zaterdag precies tien jaar geleden dat de Herculesramp zich voltrok. Op 15 juli 1996 crashte een C-130 Hercules van de Belgische Luchtmacht op vliegbasis Eindhoven. De ramp kostte 34 inzittenden het leven.

    Even na zes uur 's avonds stortte het transporttoestel met totaal 41 inzittenden, vier Belgische bemanningsleden en 37 jonge leden van het Fanfarekorps der Koninklijke Landmacht op vliegbasis Eindhoven neer.

    Wat in het eerste uur na de ramp gebeurde is onderwerp geweest van stapels onderzoeken en rapporten. Opvallend is dat niet de oorzaak van de ramp de aandacht trekt, maar dat de hulpverleners niet wisten dat een militair fanfarekorps aan boord was.

    Het is hartje zomer als het fanfarekorps terugkeert vanuit het Italiaanse Villafranca naar Eindhoven. Rond 18.00 uur zet de Belgische bemanning de landing in. Een mislukte doorstart, die de piloot hoogstwaarschijnlijk inzet wegens vogels in de motoren, wordt het transporttoestel fataal. Het belandt driehonderd meter naast de landingsbaan en vliegt in brand. Het is dan 18.03 uur.

    De vliegbasisbrandweer is snel ter plaatse en begint met blussen. Het is bij de brandweer en de verkeersleiding niet bekend dat zich, naast de bemanning, 37 passagiers in de buik van het vliegtuig bevinden. Iedereen in het brandende toestel is nog in leven, maar de temperatuur loopt snel op en het lukt de bemanning en de fanfareleden niet om de vliegtuigdeuren te openen.

    Een brandweerman ontdekt ruim twintig minuten na de crash de slachtoffers. Pas als de lichamen uit het wrak zijn gedaald, is duidelijk hoeveel personen in het toestel zaten.

    Direct na de ramp begint een gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse en Belgische luchtmacht. Die concluderen dat een opeenstapeling van fouten, vooral in de eerste twaalf minuten na de ramp, leidde tot vertraging in de hulpverlening. De zwarte piet wordt snel neergelegd bij de dienstdoende verkeersleider, de basiscommandant en de dienstdoende brandweercommandant van de militaire vliegbasis. Zij zouden onder meer verkeerde informatie hebben gegeven aan de gealarmeerde gemeentelijke hulpdiensten waardoor de hulpverlening traag opgang kwam.

    De drie worden uit hun functie ontheven. Een paar jaar na de ramp moeten ze zich zelfs voor de strafrechter verantwoorden, maar worden vrijgesproken. Naast het luchtmachtonderzoek nemen tal van andere instanties het ongeluk onder de loep.

    De conclusie van de Inspectie Brandweerzorg en Rampenbestrijding (IBR) eind 1996 is vernietigend: het redden van de inzittenden kon eerder beginnen. De Raad voor de Transportveiligheid, die in opdracht van de Tweede Kamer in 2002 nader onderzoek doet, is een andere mening toegedaan: de brandweer kon niet eerder beginnen met het redden van de inzittenden.

    Voorzitter Pieter van Vollenhoven wijst erop dat volgens internationale normen de luchthavenbrandweer primair de taak heeft om te blussen. Passagiers en bemanning moeten zichzelf in veiligheid brengen. Als die zelfredzaamheid om welke reden dan ook niet mogelijk is, zoals bij de Herculesramp, zijn de hulpdiensten volgens Van Vollenhoven niet uitgerust om in korte tijd daar iets aan te doen.

    Het eerste kabinet Balkenende bedankt Van Vollenhoven voor het onderzoek, maar blijft erbij dat de luchthavenbrandweer eerder kon beginnen met het redden van slachtoffers. De regering meent dat de formele internationale regels waar de Raad op wijst, afwijken van de praktijk en van de opleiding van hulpverleners. Want daarin wordt wel zo snel mogelijk begonnen met verdere reddingswerkzaamheden. Het kabinet wil geen nieuw onderzoek, omdat het niets tot weinig toevoegt aan de in totaal 27 onderzoeken en rapporten die aan de crash zijn gewijd.

    Na acht jaar sluit in 2004 het dossier 'Herculesramp' als de drie uit hun functie gezette luchtmachtofficieren financieel worden gecompenseerd.