article
1.5799575
EINDHOVEN - De busramp in het Zwitserse Sierre op 13 maart 2012, waarbij 28 doden vielen - onder wie zeven Nederlandse kinderen- was geen ongeval. Het was het gevolg van een bewuste handeling van chauffeur Geert Michiels die het antidepressivum Seroxat gebruikte en een wanhoopsdaad pleegde. Dat is de stelling van Douglas De Coninck, onderzoeksjournalist bij de krant De Morgen.
Onderzoeksjournalist: 'Busramp Sierre was daad van wanhoop van chauffeur'
EINDHOVEN - De busramp in het Zwitserse Sierre op 13 maart 2012, waarbij 28 doden vielen - onder wie zeven Nederlandse kinderen- was geen ongeval. Het was het gevolg van een bewuste handeling van chauffeur Geert Michiels die het antidepressivum Seroxat gebruikte en een wanhoopsdaad pleegde. Dat is de stelling van Douglas De Coninck, onderzoeksjournalist bij de krant De Morgen.
http://www.ed.nl/regio/kempen/bergeijk/onderzoeksjournalist-busramp-sierre-was-daad-van-wanhoop-van-chauffeur-1.5799575
2016-03-07T16:06:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5799271.1457363219!image/image-5799271.jpg
Zwitserland,Ongeval,Boek,cnd
Bergeijk
Home / Regio / Kempen / Bergeijk / Onderzoeksjournalist: 'Busramp Sierre was daad van wanhoop van chauffeur'

Onderzoeksjournalist: 'Busramp Sierre was daad van wanhoop van chauffeur'

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bewakingsbeelden tonen hoe de hulpdiensten aankomen op de plaats van het ongeval.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De bus reed met hoge snelheid tegen deze tunnelwand.
      Fotograaf
    EINDHOVEN - De busramp in het Zwitserse Sierre op 13 maart 2012, waarbij 28 doden vielen - onder wie zeven Nederlandse kinderen- was geen ongeval. Het was het gevolg van een bewuste handeling van chauffeur Geert Michiels die het antidepressivum Seroxat gebruikte en een wanhoopsdaad pleegde. Dat is de stelling van Douglas De Coninck, onderzoeksjournalist bij de krant De Morgen.
    We willen dat andere ouders niet hoeven meemaken wat wij hebben meegemaakt (nabestaande)

    Het boek van Douglas De Coninck reconstrueert de ramprit onder meer op basis van de laatste sms'jes van de chauffeur, de verklaringen van de kinderen in de bus en gegevens van de tachograafschijf. Met die schijf konden onderzoekers de snelheid nagaan waarmee de bus tegen de muur in de tunnel van de Zwitserse autoweg reed. Ook slikte de buschauffeur anti-depressiva.

    'Het is vooral wanneer je alle elementen op een rijtje zet, dat duidelijk wordt dat hier iets anders dan toeval in het spel is', zegt De Coninck. Hij vindt in het boek ook een tiental gelijkenissen met de wanhoopsdaad van co-piloot Andreas Lubitz die in maart 2015 een vlucht van Germanwings met opzet liet neerstorten in het zuiden van Frankrijk.

    Opluchting
    Enkele nabestaanden lieten eerder zelf al een reconstructie uitvoeren door een Amerikaans privébedrijf naar de oorzaak van het busongeluk. Op de persconferentie bij het verschijnen van het boek kregen ook enkele familieleden van verongelukte kinderen het woord. Ze vonden het verschijnen van dit boek een opluchting, omdat ze van de Zwitserse justitie nooit afdoende antwoorden op hun vragen hebben gekregen en dit boek die antwoorden wel heeft. In augustus 2015 besloot Zwitserland dat het strafonderzoek naar het busongeluk definitief werd stopgezet.


    Nabestaanden
    Nabestaande Irla Danis: 'Hopelijk leidt dit tot een nieuw gerechtelijk onderzoek.' Nabestaande Paul Schilders zegt te hopen dat dit nooit meer zal gebeuren. 'We willen dat andere ouders niet hoeven meemaken wat wij hebben meegemaakt: dat ons kind ons zo plots en ruw wordt ontrukt. Iets wat ons hele leven lang een litteken zal blijven.'

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps