article
1.5227318
EINDHOVEN - Zelden zal een openbare bijeenkomst in Wintelre zoveel volk op de been hebben gebracht als woensdag de door Leefbaar Wintelre belegde informatieavond over het vliegveld. Gemeenschapshuis De Rosdoek puilde uit. Speciale gasten: directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport en commandant Johan van Soest van de Vliegbasis Eindhoven.
Wintelre haat vliegroute 1B van Eindhoven Airport
EINDHOVEN - Zelden zal een openbare bijeenkomst in Wintelre zoveel volk op de been hebben gebracht als woensdag de door Leefbaar Wintelre belegde informatieavond over het vliegveld. Gemeenschapshuis De Rosdoek puilde uit. Speciale gasten: directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport en commandant Johan van Soest van de Vliegbasis Eindhoven.
http://www.ed.nl/regio/kempen/eersel/wintelre-haat-vliegroute-1b-van-eindhoven-airport-1.5227318
2015-09-10T06:01:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4757082.1423732164!image/image-4757082.JPG
Wintelre,Eindhoven Airport,Luchtvaart,hermes
Eersel
Home / Regio / Kempen / Eersel / Wintelre haat vliegroute 1B van Eindhoven Airport

Wintelre haat vliegroute 1B van Eindhoven Airport

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Zelden zal een openbare bijeenkomst in Wintelre zoveel volk op de been hebben gebracht als woensdag de door Leefbaar Wintelre belegde informatieavond over het vliegveld. Gemeenschapshuis De Rosdoek puilde uit. Speciale gasten: directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport en commandant Johan van Soest van de Vliegbasis Eindhoven.

    In hun kielzog twee hoge ambtenaren van de ministeries van Defensie en Infrastructuur en Milieu. Het gezelschap waagde zich in het hol van de leeuw: het verzet in het kleine dorp onder de rook van het vliegveld tegen vliegroute 1B is groot. Erg groot.

    Opeenstapeling van lawaai

    Algemeen klonk de roep om die vermaledijde route, die vorig jaar van kracht werd en vooral de inwoners van Veldhoven, Eersel en Steensel verlost van vlieglawaai, van tafel te vegen. Immers, in Wintelre heeft men – anders dan in de andere woonkernen die voorheen met de meeste hinder werden opgezadeld – te maken met een opeenstapeling van lawaai, afkomstig niet alleen van vliegtuigen maar ook van oefenende heli's, het herriesportterrein de Landsard, proefdraaiende Herculessen en lesvrachtwagens van Defensie. Om van de blaffende honden en de baanvegers op de basis nog maar te zwijgen.

    Geluid opstijgend vliegtuig

    Bovendien, zo betoogden woensdagavond diverse dorpsbewoners: route 1B vliegt in een bocht om het dorp heen, waardoor het geluid van een opstijgend vliegtuig erg lang – minstens twee minuten – te horen is. Dit in tegenstelling tot de oude route 1A, die een rechtere lijn volgde.

    Bert Kwast, van het ministerie van Defensie, memoreerde de afspraak die aan de Alderstafel is gemaakt om route 1B nog eens nadrukkelijk tegen het licht te houden. "Ik kan u niks beloven, want er is nog geen besluit genomen, maar zeer waarschijnlijk volgt er nog een evaluatie over route 1B."

    Vliegen over woningen

    Na algemene inleidingen waarin beide vliegveldbazen hun huid zo duur mogelijk probeerden te verkopen, was het de beurt aan de zaal om vragen af te vuren. En die waren er legio. Heel veel ongenoegen heerst er over vliegtuigen die recht boven woningen, op geringe hoogte, overvliegen.