De oude brandtoren in Reusel
Volledig scherm
De oude brandtoren in Reusel © Jurriaan Balke

Kempen wil meer Duitse en Belgische toeristen trekken

EINDHOVEN - De Kempengemeenten slaan de handen ineen om de Kempen te promoten als topvakantiebestemming. Restaurant-en hoteleigenaren moeten dé ambassadeurs van hun streek worden. ,,We hebben goud in handen, en dat moeten we verder vertellen.”

Sinds Annet Broeckx haar bungalowpark Vogelenzang in Lage Mierde op een internationale boekingssite zette, mag zij gasten ‘uit de hele wereld’ verwelkomen. De centrale ligging, de nabijheid van Eindhoven én de Efteling, maakt de Kempen voor hen aantrekkelijk. Broekx’ gastvrijheid doet de rest.

Toekomst
Het bungalowpark is een voorbeeld van hoe de Kempengemeenten het in de toekomst graag zien: de Kempen als aantrekkelijk en bekend vakantiegebied voor buitenlandse gasten. Met name meer Duitsers en Belgen moeten de 'achtertuin van Eindhoven' weten te vinden. Camping De Paal in Bergeijk is al jaren een pleisterplaats voor veel Duitsers, het is niet voor niets officieel een 'Superplatz', maar de ambitie is de Duitsers nog op veel meer plekken in de Kempen te laten verblijven, net als Belgen. Ze moeten langer blijven en meer besteden.

Om te bereiken trekken de Kempengemeenten voor het eerst samen op. ,,De Kempen hebben alles in zich om een ideaal vakantieoord te zijn: veel bos, fietsroutes, en om de zoveel kilometer een café waar je kunt uitpuffen. We hebben goud in handen, en dat moeten we verder vertellen,” aldus wethouder Liesbeth Sjouw (Eersel). Ze zette samen met haar collega-portefeuillehouders van Oirschot, Reusel-de Mierden, Bladel en Bergeijk een gezamenlijke visie op papier voor de vrijetijdseconomie. De missie? De Kempen moet in 2026 moeiteloos de top 10 halen van Neerlands favoriete vakantiebestemmingen.

Ambassadeur
Daarvoor is het nodig dat hoteliers en restauranteigenaren meer een ambassadeur van de regio worden: ondernemers in de Kempen kunnen straks een cursus volgen om hier meer ‘gevoel’ voor te krijgen. Als een gast bij de balie van een Eersels hotel vraagt wat hij kan gaan doen, dan moet de hotelier hem een keur aan tips kunnen geven voor een goedgevulde dag in de Kempen: eerst koffie drinken op de markt in Eersel, daarna wandelen bij de Oude Brandtoren in Reusel en de dag afsluiten met een middagje Kempervennen. Sjouw: ,,Hotel-en restauranteigenaren moeten het Kempengebied op hun duimpje kennen, zodat hij gasten naar de juiste plekken kan verwijzen. Zo kunnen zij collega-ondernemers helpen, en hun gasten beter van dienst zijn.”

Niets nieuws voor Paul Vroeg. Als eigenaar van hotel Steensel-middenin de Kempen- heeft hij allang ontdekt dat hij Kempenbreed moet kijken. ,, Als je het jaar door een volle bezetting wil hebben dan kun je je niet tot je eigen gemeentegrenzen beperken. Dat wil de toerist ook niet.”

Om naamsbekendheid te creëren voor de Kempen in het buitenland wordt een grote marketingcampagne opgezet. Hoe die eruit gaat zien en wat het kostenplaatje wordt, is nog niet bekend. ,,We willen nog niet over geld praten, want dan gaan alle hakken weer in het zand. We zijn net zo blij dat we het als Kempengemeenten eens zijn over de uitgangspunten, dat we alle kikkers in de kruiwagen hebben. De precieze uitvoering komt later.”

Welkom
Als de Duitsers en Belgen straks daadwerkelijk hun weg vinden naar de Kempische dorpen dan moeten zij een warm welkom krijgen. Daarvoor moet de ondernemer zijn service beter aanpassen aan de wensen van deze doelgroepen. "Van Belgen is bekend dat zij best wat willen betalen voor hun maaltijden, maar dan moeten die wel van goede kwaliteit zijn”, aldus Sjouw. Bij hotel Steensel komen al jarenlang Duitse gasten over de vloer, vertelt Vroeg. Hij kent zijn klanten en hun wensen maar al te goed. Zijn advies lijkt simpel. Spreek hun eigen taal, letterlijk. ,,Hierdoor voelen zij zich thuis, en komen ze ook terug.” Volgens Broekx is het niet nodig haar buitenlandse gasten in het bungalowpark anders te benaderen. ,,Zij hebben dezelfde vragen als de Nederlandse gasten hier. Natuurlijk geef ik hen een warm welkom, maar dat is voor Kempenaren een automatisme.”

  1. Ondernemers uit Brabantse en Belgische Kempen willen samenwerken om de Kempen als vakantiegebied te promoten

    Ondernemers uit Brabantse en Belgische Kempen willen samenwerken om de Kempen als vakantiegebied te promoten

    EERSEL/LOMMEL - Tijdens een uitwisselingsbezoek aan de regio Lommel hebben toeristische ondernemers uit de Brabantse Kempen (leden van Land van de Zaligheden) met de VVV Lommel en de Lommelse schepen (wethouder) van Toerisme (Veronique Caerts) afgesproken de krachten te bundelen om de Kempen als vakantiegebied op de kaart te zetten. Dat zou kunnen door een betere samenwerking van de VVV’s in de Brabantse en Belgische Kempen, en door gezamenlijke toeristische arrangementen op te zetten.

Kempen