Volledig scherm
© Jurriaan Balke

Eerste contouren nieuwe hart Son zichtbaar

SON EN BREUGEL - De plannen voor de nieuwe inrichting van het Kerkplein en de bouw van het dorpshuis in Son en Breugel krijgen steeds meer vorm.

In januari buigt de raad van Son zich over de zogenoemde 'voortgangsrapportages', die meer licht werpen op wat er gaat gebeuren in het dorpshart. "Belangrijk is dat er nu een visie op het héle Kerkplein ligt", zegt wethouder Robert Visser. "Een aantal ontwikkelingen wordt samengebracht."

Zo zal het dorpshuis straks twee etages hoog zijn, met een open karakter (veel glas) aan de zijdes van Nieuwstraat en Kerkplein. De nieuwbouw wordt wel groter dan eerder ingeschat en pakt ook een deel van de grond onder de St. Petrus' Bandenkerk mee. Dat betekent dat de multifunctionele accommodatie (mfa) pas gebouwd kan worden als de kerk gesloopt is.

Theaterzaal
De nu bekende 'dragers' van de nieuwe mfa - de clubs die er vrijwel altijd te vinden zijn - zijn bibliotheek, harmonie, CMD en Zuidzorg. Er komt een grote theaterzaal als alternatief voor het Vestzak. Er wordt nog volop gesproken met organisaties. Qua inrichting wordt uitgegaan van een 'plein', waarbij alle functies (muziek, cultuur, educatie, sociaal-maatschappelijk) op één centrale ruimte (foyer/leeszaal) uitkomen.

Onbekend is nog waar precies de nieuwe kerk komt te staan, die de heilige Oda-parochie gaat bouwen als alternatief voor het bestaande godshuis. Er zijn twee opties: achter de toren of in het gebied van de huidige kerk.

Parkeren
De parkeerdruk in het centrum is een 'hot item'. Ondernemers hebben daar hun zorgen over geuit en de gemeente heeft onderzoeken laten uitvoeren. In de plannen zijn op basis van de cijfers twee zaken aangepast. Visser: "De verkeerssituatie bij het Raadhuisplein blijft zoals ie is. Eerder is eraan gedacht om de straat 'eruit' te halen, maar dat is geen haalbare optie. De parkeerplaatsen aan het plein blijven dus beschikbaar en voortaan zal dat donderdag tijdens de markt zo zijn."

Een andere maatregel is dat Son een blauwe zone invoert op zaterdag, net als nu al op werkdagen. In eerste instantie is dit nog een proef. De praktijk leert dat ook op zaterdag veel capaciteit wordt opgeslokt door auto's die er de hele dag staan, bijvoorbeeld van winkelpersoneel.

Best e.o.