Volledig scherm
Meer oefenen is niet voor iedereen de oplossing, vindt het Regionaal Instituut Dyslexie.

Opinie - Veel gamen helpt net als lezen om een taal te leren

OPINIE - Marianne Wagemans is initiatiefnemer van De Coach! Huiswerksupport in Son en Breugel. Ze vindt dat jongeren meer moeten oefenen met lezen om beter te kunnen presteren op school.

Eindelijk iemand - hoogleraar Anna Bosman uit Nijmegen - die het hardop zegt en ook nog komt met de wetenschappelijke onderbouwing: veel van de dyslexie bij de jeugd was te voorkomen geweest wanneer in het basisonderwijs meer was geoefend en beter les was gegeven. Dit is nogal wat!

Na tien jaar als algemeen taalwetenschapper huiswerkbegeleiding te hebben gegeven, kan ik er over meepraten: over leerlingen die onder het excuus 'ik ben dyslectisch, dus ik hoef geen spelling te leren, want spellingsfouten tellen niet mee' nauwelijks tijd steken in het leren van woordjes. Of over dyslecten - veelal jongens - die achten voor Engelse teksten halen; hoezo, je was toch dyslectisch? Maar niet heus, continu gamen in het Engels krikt je Engelse leesvaardigheid tot grote hoogten op.

Ik heb ook een paar zuivere dyslecten voorbij zien komen en dan is het jammer dat je gereedschapskistje om deze jongeren te helpen nagenoeg leeg is. De oude term leesblindheid vind ik hier dan ook beter passen, blindheid is meestal - helaas - ook niet te genezen. Voor deze jongeren zullen allerlei aanpassingen noodzakelijk blijven. Maar dit betreft slechts een heel klein percentage.

Lezen
Net zo goed als gamen in een (vreemde) taal helpt om die taal te leren, doet veel lezen dit ook. Maar het grootste deel van de jongeren leest steeds minder. En wat mij verbaast is dat jongeren wel bereid zijn om eindeloos op goal te trappen om een betere voetballer te worden en dat ze ook eindeloos kunnen gamen om een level hoger te komen, maar dat we deze passie helaas niet terugvinden wanneer het gaat om het leren van Nederlandse spelling, het stampen van vreemde woordjes - ook hier geldt oefening baart kunst - en het leren van grammatica.

Hoe nu verder? Zal het basisonderwijs deze boodschap positief oppakken en deze uitdaging aangaan? Zijn alle testbureaus, psychologen en logopedisten bereid om kritisch naar hun testen te kijken? En zijn de ouders bereid om toe te geven dat hun kind gewoon moeite heeft met lezen, maar dat dit niet erg is aangezien het is op te lossen met extra oefenen?

Een kind dat leesvaardiger is, heeft echt geen tijdverlenging nodig om een geschiedenistoets binnen de tijd te kunnen maken. Zo kunnen we met zijn allen ervoor zorgen dat deze epidemie snel de wereld uit is. Nog mooier zou het zijn wanneer de game-industrie hierbij een handje gaat helpen, dan kan ouderwets drillen ook nog eens in een modern en uitdagend jasje worden gestoken.

Best e.o.