article
1.6830807
BUENOS AIRES - Met een zesde plaats in de slotetappe en een veertiende plaats overall bij de auto's heeft Erik van Loon zijn negende Dakar Rally volbracht. De Eerselnaar werd in 2015 vierde, maar speelde in 2017 in zijn Toyota geen rol van betekenis in het klassement. Al in etappe 3 kwam Van Loon zonder benzine te staan en verloor hij meer dan 3 uur. “Trek die ervan af en we hadden vijfde of zesde gestaan in plaats van veertiende. Daar ben ik dik tevreden mee. We hebben er het maximale uit gehaald wat er deze keer in zat”, aldus Van Loon, die reed met navigator Wouter Rosegaar uit Zeeland.
Erik van Loon: 'Of ik volgend jaar Dakar rijd, hangt af van de route'
BUENOS AIRES - Met een zesde plaats in de slotetappe en een veertiende plaats overall bij de auto's heeft Erik van Loon zijn negende Dakar Rally volbracht. De Eerselnaar werd in 2015 vierde, maar speelde in 2017 in zijn Toyota geen rol van betekenis in het klassement. Al in etappe 3 kwam Van Loon zonder benzine te staan en verloor hij meer dan 3 uur. “Trek die ervan af en we hadden vijfde of zesde gestaan in plaats van veertiende. Daar ben ik dik tevreden mee. We hebben er het maximale uit gehaald wat er deze keer in zat”, aldus Van Loon, die reed met navigator Wouter Rosegaar uit Zeeland.
http://www.ed.nl/sport/sport-regio/erik-van-loon-of-ik-volgend-jaar-dakar-rijd-hangt-af-van-de-route-1.6830807
2017-01-14T14:22:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6830818.1484403479!image/image-6830818.jpg
Eersel,Autosport,Motorsport,Dakar Rally,Dakar17,Dakar
Sport regio
Home / Sport / Sport regio / Erik van Loon: 'Of ik volgend jaar Dakar rijd, hangt af van de route'

Erik van Loon: 'Of ik volgend jaar Dakar rijd, hangt af van de route'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Erik van Loon
      Titel
      Erik van Loon
      Beschrijving
      De Toyota van Erik van Loon tijdens de Dakar Rally 2017.
      Fotograaf
    BUENOS AIRES - Met een zesde plaats in de slotetappe en een veertiende plaats overall bij de auto's heeft Erik van Loon zijn negende Dakar Rally volbracht. De Eerselnaar werd in 2015 vierde, maar speelde in 2017 in zijn Toyota geen rol van betekenis in het klassement. Al in etappe 3 kwam Van Loon zonder benzine te staan en verloor hij meer dan 3 uur. “Trek die ervan af en we hadden vijfde of zesde gestaan in plaats van veertiende. Daar ben ik dik tevreden mee. We hebben er het maximale uit gehaald wat er deze keer in zat”, aldus Van Loon, die reed met navigator Wouter Rosegaar uit Zeeland.
    We hebben er het maximale uit gehaald

    “Het gaat vaker fout dan goed in deze sport. Je bent voor een groot deel afhankelijk van anderen. We zijn in die derde etappe op pad gestuurd met te weinig benzine in de tank. Niet alleen wij, ook de andere Toyota’s. Dat is een blunder en daar zijn ze zich bij Overdrive van bewust. Wat moet ik ervan zeggen? Het is niet anders. Trek die drie uur ervan af en je hebt een realistisch beeld", aldus de directeur van een vleesfabriek in Best, die vanaf de 35ste plaats opklom in het klassement. “Qua rijden hebben we dat ook wel laten zien. Aan de auto ligt het ook zeker niet. De Peugeots zijn van een andere planeet. Maar ook de Toyota is een topkarretje, een feest om in te rijden. De vering was ook perfect. Ik heb nauwelijks te lijden gehad van deze Dakar. Ik heb het hele jaar bij de dokter gelopen vanwege slijtage van de onderste drie ruggenwervels, maar ik heb nog nooit zo weinig last gehad als tijdens deze Dakar. Zelfs niet op die ellenlange verbindingen over de weg, waarbij je uren aan een stuk in dezelfde houding zit.”

    Dakar 2018
    Of hij volgend jaar zijn tiende Dakar gaat rijden, weet Van Loon nog niet. “Dat hangt af van de route. Bolivia is een prachtig land om te rijden, maar in januari is het daar regenseizoen. Dan moet je daar geen zes dagen zijn. Ook met de hoogte heb ik moeite. De auto’s lopen slechter en mensen maken fouten door die hoogte, omdat ze gewoon niet fris zijn. Dat kan niet de bedoeling zijn en dan heb ik ook tegen de organisatie gezegd. Die luisteren op zich wel, juist omdat wij een top-amateurteam zijn. Dakarorganisator ASO is afhankelijk van deelnemers zoals wij. De fabrieksteams komen toch wel, maar als wij thuisblijven hebben ze een probleem. Ze begrijpen dondersgoed dat ze iets moeten doen om het aantrekkelijk te houden. Terug naar Chili, Peru of misschien wel naar een ander continent.”

    Vorige artikel: Gerard de Rooy Trucker Gerard de Rooy eindigt als derde in Dakar Rally
    Volgende artikel: Team TonTrans Ton van Genugten: 'Een aparte Dakar'